This is Africa - Reisverslag uit Barra, Mozambique van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu This is Africa - Reisverslag uit Barra, Mozambique van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

This is Africa

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 December 2010 | Mozambique, Barra

Hallo allemaal,
Hier is dan eindelijk een berichtje van mij. Jemig wat gaat de tijd snel, ik ben hier gewoon al langer dan een week!! Maarja de tijd gaat snel he, als je het ergens naar je in hebt!
Mijn eerste week heb ik doorgebracht in Mozambique. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar wat een land! Wouw!!
Zoals ik in mijn vorige verhaal al verteld had, had ik een groepsreis geboekt omdat ik de eerste week niet alleen wilde reizen. Donderdagochtend stond ik om 03.00 klaar (ik was vergeten hoe laat ik opgehaald zou worden, dus ik stond maar extra vroeg klaar) Toen mijn gids me om 5 uur kwam halen (...) zag ik dat ik de eerste in de bus was. Yip, zei de gids, you're the first and the only one. Ik heb dus een 8-daagse prive-tour gehad! En dat is me prima bevallen, ik heb zoveel aardige en bijzondere mensen ontmoet, dat is echt een voordeel van het alleen reizen!
Maar goed, Mozambique:
Mozambique is groen, groen, groen! Echt alles is groen, we reden op een geasfalteerde weg en het enige wat ik zag was prachtige natuur. Ik had echt niet verwacht dat Mozambique zo mooi was (ik snap nu waarom onze prins daar wel een huisje zou willen hebben!) Wat me nog meer opviel, was de enorme armoede. Mozambique is echt een derdewereldland, langs de weg, in de bush bush stonden overal ronde bamboehutjes. De mensen die daar wonen hebben echt niets, geen water, geen elektriciteit, niets! De mensen hier zijn de hele dag bezig met overleven, er wordt gewerkt op het land door de vrouwen en kinderen (op de meest primitieve manier) er wordt water gehaald door de vrouwen en de kinderen, dat houdt in dat je overal op de weg mensen ziet lopen met enorme emmers water op hun hoofd. Op een gegeven moment reden we zelfs langs een put waar iedereen stond te wachten op water, zoiets zie je toch alleen op tv?
Mannen heb ik bijna niet gezien, de mannen die ik zag waren bezig met het onderhouden van de enige asfaltweg en ik denk dat de andere mannen allemaal in de steden werken ofzo.
Oude mensen zie je hier al helemaal nauwelijks, de gemiddelde levensverwachting hier is dan ook 38/39. Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen?! Dit lage cijfer komt mede door de vele kinderen die hier sterven. Volgens Wayne, mijn gids, wordt een kind pas geteld als het 15 is, voor hun 15e is hun overlevingskans te klein. Wayne zegt ook dat sommige vrouwen hier wel 20 kinderen krijgen, pardon, 20!! Dat is echt iedere 9 maanden een kleine!
De invloed van deze jonge samenleving is, in ieder geval voor mij, moeilijk voor te stellen. Er zijn weinig leerkrachten met veel ervaring en weinig dokters met veel ervaring, de mensen worden hier gewoon niet oud! Al gaan de meeste kinderen ook niet naar school, basisonderwijs is hier gratis, maar de scholen zijn te ver weg... Allemaal zo anders dan bij ons...
This is Africa...

Goed, dat was wat informatie over Mozambique! Ik heb het hier super naar mijn zin, ik heb de prachtigste stranden bezocht, lekker in het zonnetje gezeten (en erg verbrand natuurlijk) en als klap op de vuurpijl heb ik een padi-duikcursus gedaan! Hiervoor had ik nog nooit gedoken, maar ik vind het geweldig!! Ik heb zoveel prachtige dingen gezien onder water. Boven water is het al een hele andere wereld voor mij, maar onder water helemaal! Tijdens mijn eerste duik zwom er zelfs een zeeschildpad naast me, wat een magische beesten zijn dat! (en al wat ik kon denken was: Duuuudee *ala nemo*)

Zoals gewoonlijk is het vast wel weer duidelijk dat ik het super naar mijn zin heb! En ik heb nog 2 hele weken in Zuid-Afrika te gaan!!
Morgen vlieg in naar PE, ik kan echt niet wachten om de mensen daar weer te zien!

Heeeeel veel sterkte in de sneeuw allemaal ;)

Liefs,
Tessa

PS: Dit is serieus de 1e pc die ik tijdens deze reis tegen ben gekomen... En hij is al 2x uitgevallen, dus ik heb mijn verhaal echt als een malle getypt :P haha :P

  • 16 December 2010 - 19:12

    Noor:

    Heeey!
    Zoooo wat klinkt dat tof! Echt niet voor te stellen, wij vinden het hier maar veel te gewoon dat we alles om ons heen hebben, en toch zeuren we nog! Ik neem me voor nooooooit meer te zeuren, het weer in Engeland is echt verschrikkelijk, regen, sneeuw, zon, pfff :P
    Heeel veel plezier nog!! Ben jaloers!!
    xx

  • 16 December 2010 - 20:26

    Anneke:

    Hoi globbetrotter ! Toe maar een privé gids, volgens mij zie je dan veel meer dan dat je met een groep gaat ! Armoede is altijd naar om te zien. De wereld is niet eerlijk verdeeld ! Moet niet meer mogen in deze tijd ! Grappig van die zeeschildpad, had je nemo zelf niet gezien? hihi. Geniet nog maar lekker van je laatste 2 weken ! xjes van ons allemaal

  • 16 December 2010 - 20:27

    Betty:

    Hoi die Tess,
    Fijn te horen hoe tof je het hebt!
    Leuk zo'n groepsreis in je eentje, heb je toch nog wat je wou. Hopelijk is het een leuke gids! Geniet lekker van
    je vakantie en maak veel mooie foto's, en kom dan maar weer snel terug, want voordat je het weet heb je 20 kinderen! Hahaha!!!
    Doeiiii lieve Tessa, geniet maar lekker van de zon en de zee, wij genieten wel van de sneeuw en de hagel. Dikke knuffel!

  • 16 December 2010 - 20:34

    Ria:

    Ha, ik had vandaag je bericht verwacht!!!!! Fijn dat je het zo naar je zin hebt, meis! Doe de groeten aan Mike en Esther in PE!!!! Ik ben heel beneiuwd naar je foto's en je story. Love you!!!

  • 16 December 2010 - 21:19

    Karin:

    Hey Tessa,
    Leuk om weer een reisverslag te lezen! Jij geniet en wij genieten een beetje mee..
    Reizen laat ook (telkens) weer zien hoe goed wij het hebben en dat wij allemaal o zo rijk zijn...en oud inmiddels ha, ha!
    Fijne reis en groetjes uit het koude en witte kikkerland!
    Karin, Aat, Ella en Jana

  • 16 December 2010 - 21:45

    Ylva:

    Heey tess,

    Wat een jaloersmakende verhalen zeg!! En wie verzint zoiets.. zomaar een privétour haha, doe maar luxe :P Geniet van je tijd in zuid afrika! En veel foto's maken hè!! Ik ben benieuwd naar wat je verder nog gaat beleven, Xxx

  • 17 December 2010 - 08:52

    Patricia:

    20 keer 9 maanden....moet er niet aan denken haha!
    Goed wat van je te horen Tes! Veel plezier verder en hou ons op de hoogte als het kan.
    dikke kus

  • 17 December 2010 - 08:54

    Papsssssss:

    Hey stoere dochter..
    Er ligt hier nu ruim 10 cm sneeuw..
    tja, verschil moet er zijn.
    Duiken in de Indische oceaan, dat staat ook nog op mijn verlanglijst.
    Wie weet gaan we nog een keer samen duiken..
    Veel plezier in ZA doe Nelson de groeten.
    Ore Pake Heeringa

  • 17 December 2010 - 11:39

    Thea:

    Wat enorm fijn iets van je te horen en nog fijner dat je het zo naar je zin hebt. Zoals je schrijft heb ik de indruk dat je alles opsnuift en overal van geniet. Jou kennende is het genieten met de armoede om je heen niet het juiste woord, want daarvoor ben je teveel begaan met de mensen om je heen. Maar, evenzogoed, fijn dat je alles zo opneemt. Kun je weer goed relativeren als je terug bent in NL. Maar....eerst nog maar even verder genieten, toch:-) Hier enorm veel sneeuw. Echt, 20 cm in de tuin. Een hele mooie witte wereld (vanuit huis) Als je op pad moet, is het een ander verhaal. Ik wens je hele fijne kerstdagen in het warme Africa en een heel goed begin. En laat je moeder je winterjas maar vast opwarmen, want die ga je vast nodig hebben straks! Vele lieve en warme kusjes van ons allemaal.
    Hugh,
    Thea

  • 17 December 2010 - 11:40

    Moniek:

    Dit klinkt echt zo fantastisch! Volgende keer smokkel ik mezelf echt mee in je koffer =P Ga je ook nog duiken in Zuid Afrika? Lijkt me echt heel cool in de warme wateren! Op het moment ligt hier een laag sneeuw waar je u tegen zegt en gaat de vakantie bijna beginnen, dan gaan mijn twee weken eindelijk in! Geniet nog even heerlijk daar en we wachten je volgende verhaal weer af =)
    XxX

  • 18 December 2010 - 10:40

    Oma ZUS.:

    Blij te horen dat het goed met je gaat,al heb ik de indruk wel dat je daar beter onder water kunt leven dan er boven. Wat een armoede , zeg.En dan toch nog die over actieve mannetjes, 20 kindertjes maar liefst, geen wonder dat die mensen niet oud worden, de vrouwen bedoel ik.Dus je bent ondertussen alweer in je volgende schema beland, in P E, zoals je het gemakshalve noemt.De tijd zal je wel erg vlug door je vingers glippen, maar genieten doe je dubbel merk ik, houwen zo, we denken aan je. Groetjes:oma, opa en Joke.

  • 18 December 2010 - 17:22

    Rita:

    Hey Tessa!
    Zo dat klinkt allemaal weer heel erg goed. Maar nu ben ik wel erg benieuwd naar een foto van die gids natuurlijk. Jij schijnt nog wel eens op gidsen te vallen...... Hihihi en dan met ze 2en.... haha geintje hoor. Zoals je al leest van de anderen zitten we net zo'n klein beetje in e sneeuw, zo veel heb ik nog nooit gezien in Nederland... het si echt bijna tot je knieën! Opzich wel leuk, maar Zuid-Afrika is toch nog leuker!!!! Ik heb nu ook vakantie en ga over een week al weg!. Heel veel plezier in PE, maar dat zal zeker lukken. Dikke kus!!! En tot in het nieuwe jaar!

  • 18 December 2010 - 19:07

    Leonie:

    Ah te gek joh! Wel heftig om te zien dat die mensen zo sec leven. En dat ik vandaag weer met heel veel tasjes de stad uit kom voor kerstinkopen :s.. rare wereld!
    En nu lekker bij mike en est vertoeven? :) Ze zullen er wel alles aan doen om je weer thuis te laten voelen! :) Hoewel dat vast niet nodig is ;)! Geef ze maar een knuffel van me! En nog heeeel veel plezier! Ik ben wederom zoo jaloers! Geniet van alles! En ga je nog naar westering toe? Ohnee die is natuurlijk dicht ofniet? Nou ja, als je langsgaat natuurlijk iedereen de groetjes!
    Dikke kus vanuit een koud en wit nederland!

  • 19 December 2010 - 22:21

    Monique:

    Tes!
    Wat onzettend gaaf allemaal en je heb nog twee volle weken. Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen :)
    En wat leuk dat je heb gedoken en dat je een schildpad tegenkwam haha... heb je 'm wel een handclap gegeven...???? ;). Dude....
    Maar zo te lezen vermaak jij je nog wel even de komende weken. Geniet er nog van. Hoop dat je in ieder geval nog ene computer tegenkomt want ik wil de rest ook allemaal lezen. en anders heb je gewoon een hoop te vertelen als je terug bent.

    Luvyu

    XxX

  • 20 December 2010 - 10:12

    Francesca:

    Hee Tes! volgens mij heb je het weer ontzettend naar je zin, ik had natuurlijk niet anders verwacht... ;)
    Wat een indrukwekkend verhaal, vergeleken met de mensen in Africa hebben wij het hier maar mooi voor elkaar... Als je de foto's ziet kun je t je eigenlijk niet voorstellen dat de mensen daar in zulke armoede leven... heb je nog scholen gezien of kunnen bezoeken?

    Wat gaaf dat je nu een open water duiker bent!! Heerlijk rustgevend om tussen de nemo's en de dory's te zwemmen, t is inderdaad een hele andere wereld! veel blijven doen is het devies ;)

    Alvast een hele fijne kerst gewenst, geniet van PE en hou ons op de hoogte!
    Kus!

  • 21 December 2010 - 11:08

    Ria:

    Hoi Tessa, hoe was het gisteren bij Chris C? Was het gezellig om weer in PE te zijn? Op naar de volgende bestemming!!!! Veel liefs

  • 22 December 2010 - 11:09

    Anouk C.:

    Lieverd,
    Ik ben jaloeeeerrsss! Leuke verhalen en mooie foto's!!! Gaaaaaf van je 'duikbrevet'! Dat geeft weer een extra dimensie aan het reizen (de diepte in ;-)).
    Geniet ervan en take care!
    Tot snel!
    XXXX

  • 22 December 2010 - 16:02

    Margareth:

    Ha lieve Tess,
    Denk regelmatig aan je hoor! Zag bij je moeder staan dat je inmiddels ook bij het concert bent geweest. Erg benieuwd naar je reactie of het inderdaad een ander publiek (lees nog enthousiaster) is.
    Wens je veel liefs en nog heeeeeele mooie dagen. Met smart wacht ik op je update! Top meid, wees maar trots op en blij met jezelf...
    X Mar

  • 24 December 2010 - 16:40

    Sharon:

    Wat klinkt het daar mooi!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 53173

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: