Dis Kersfees in Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Dis Kersfees in Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Dis Kersfees in Afrika

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

30 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hi there,

Nog even snel een update voordat ik vanavond helaas weer in het vliegtuig stap.
Aan de ene kant is de tijd zoals gewoonlijk voorbij gevlogen, maar aan de andere kant kan ik niet geloven dat ik nu ruim 3 weken weg ben, als ik denk aan alles dat ik heb gedaan in de afgelopen tijd lijkt het alsof ik al maanden van huis ben... Mozambique lijkt alweer zo lang geleden!!
En dan Port Elizabeth, Jeffreys Bay en Mossel Bay, dat was gewoon vorige week!
De laatste week heb ik grotendeels doorgebracht in Kaapstad, wat mij betreft de mooiste stad ter wereld :)
Ik kwam aan op Kerstavond en toen ben ik wezen stap met een hele groep Engelsen. De volgende ochtend, 1e Kerstdag, heb ik de tafelberg beklommen. Dit wilde ik al jaren doen maar iedere keer twijfelde ik aan mijn conditie. Niet dat mijn conditie nu zoveel beter is, maar ik heb het gewoon gedaan. De Tafelberg is rond de 1060 meter hoog, maar ik ben niet bij 0 begonnen, ik vraag me af hoeveel ik eigenlijk geklommen heb... Een heel stuk in ieder geval. In totaal ben ik 2 uur en 20 minuten onderweg geweest. Na 1uur en 20 minuten zat ik er even helemaal doorheen, mijn benen wilden echt niet meer. Maar toen ontmoette ik een vrouw uit Finland en al kletsend zijn we toen in een rap tempo naar boven gegaan. Toen we aankwamen was ik eigenlijk helemaal niet meer moe. Wat een uitdaging was dat, wat een ervaring en wat een prachtig uitzicht! Helaas ging er na 10 minuten een alarm af dat de Tafelberg vanwege harde wind zou sluiten. Ik had mijzelf voorgenomen om de hele dag boven te blijven, maar dat ging dus helaas niet door. Want ik wilde wel graag met de Cable Cart naar beneden.
Voor de Tweede Kerstdag had ik geen plannen gemaakt, ik ging ervan uit dat ik nog steeds moe zou zijn van de hike. Maar dat was niet zo, dus heb ik de hele dag doorgebracht in Kaapstad en zijn prachtige omgeving. Ik heb gewandeld door Kirstenbosch, de beroemde botanische tuinen (hier zag ik trouwens een mega-slang :P ) en daarna ben ik naar het strand van Camps Bay gegaan. Camps Bay heeft een prachtig wit zandstrand, dus ik heb op mijn eigen manier een witte Kerst gehad ;)
De volgende dag heb ik een wijntour gedaan in de Kaap en hier heb ik bij allemaal beroemde wijngaarden letterlijk de hele dag wijn gedronken :) Ik deed die tour met nog 4 andere meiden en samen hebben we de grootste lol gehad... Maarja, wat wil je, wijn drinken vanaf 10 uur 's ochtends...
Nu ben ik in Pretoria, een van de grootste steden van Zuid-Afrika. Het werd mij door veel mensen afgeraden om hierheen te gaan, maar ik wilde de stad toch graag zien. Gisteren heb ik een gamedrive (= safari) gedaan in Pilanesberg National Game Reserve. En dat was zo ontzettend gaaf.
Op weg naar het park toe "het ons vir 'n rukkie op die aftrekplek gestop" Sorry?? Haha wat??? Nee, dat is niet wat het lijkt, we hadden autopech (...) en toen moesten we onze auto van de weg "aftrekken" en daar moesten we een rukkie (een poosje) wachten :) Chris Chameleon heeft hier een heel verhaal bij en ik had nooit gedacht dat ik dit zinnetje ergens zou kunnen gebruiken.
In het park zagen we natuurlijk allerlei dieren, maar je weet nooit van tevoren welke dieren je te zien krijgt, eerst zagen we veel impala's, nijlpaarden, visarenden, zebra's, giraffen en ga zo maar door. Maar op een gegeven moment zagen we in de verte een paar leeuwen lopen. Je moet echt geluk hebben om leeuwen te zien dus wij waren helemaal blij (al waren het eerder stipjes in de verte dan leeuwen). Maar toen we een paar meter verder reden zagen we opeens een leeuw langs de weg zitten. En een paar meter daar vandaan stond een zwijntje nietsvermoedend te grazen... De leeuw nam een jachthouding aan, dook in het gras en viel plotseling aan. (wij zaten met open mond te kijken!!) Op het moment dat de leeuw aanviel, rende het zwijn natuurlijk weg en opeens zagen wij ook allemaal jonge zwijntjes wegsprinten... Ze verdwenen in de bosjes en toen de leeuw weer tevoorschijn kwam, had ze niets gevangen. Tot er opeens een verdwaald biggetje helemaal in paniek in het rond aan het rennen was. De leeuw dook erboven op en dat was het biggetje... En dat gebeurde gewoon voor onze auto, hoe vet om te zien. Twee jaar geleden heb ik ook een leeuw zien jagen, helaas was dat toen op onze auto :P Maar dit was nog niet alles, toen de leeuw in de bosjes verdwenen was, zaten er opeens nog 4 leeuwen langs de weg, zeg op zo'n 20 meter afstand. Zij waren nog wat jonger en konden zo te zien niet wachten om te zien wat de moeder gevangen had. Ik ben benieuwd hoe ze het verdeeld hebben, want een biggetje is een grote hap en wij hebben minstens 7 leeuwen gezien...
Wat een belevenis!

Vandaag heb ik rondgelopen in Pretoria, ik heb een paar beroemde toerische plaatsen bezocht (voortrekkers monument, union building), ik heb geschuild voor een onweersbui... (op mijn laatste dag in afrika... :( ) en daarna heb ik gewoon rondgelopen. Ik heb uren door het centrum geslenterd en eerlijk waar, ik ben geen 1 blank persoon tegen gekomen... Heel bizar, dit schijnt een echte Afrikaanstalige stad te zijn, maar ik heb alleen maar Xhosa, Zulu, Tshonga en andere kliktalen gehoord :P

Over een paar uur ga ik gewoon alweer weg uit Zuid-Afrika... :(
Maar goed, ik kan weer plannen gaan maken voor mijn volgende reis ;) Haha :D

Tot snel allemaal!!
En natuurlijk een HELE FIJNE JAARWISSELING!!!

Liefs Tessa

PS: van het weekend zal ik nog wat foto's uploaden... Afrikaanse computers werken helaas niet echt mee...
PS2: Kerstlied van Chris Chameleon:
http://www.youtube.com/watch?v=ulrRWqJCvbQ

  • 30 December 2010 - 17:06

    Thea:

    Hoi Lieve Tess,
    Tjonge, wat een belevenissen. Onwijs gaaf! Straks weer in een hele andere wereld. Maar geloof me, ook mooi hoor! Als je maar de juiste dingen doet en de juiste kant op kijkt. Ik (lees wij) wensen je een hele fijne terugreis en het allerbeste voor 2011!
    Tot snel, want we zijn reuze benieuwd naar je foto's en je verhalen.
    Liefs,
    Thea (en de mannen)

  • 31 December 2010 - 19:35

    Oma:

    Blij dat je weer bijna thuis bent.Je kunt hier weer een hele tijd op teren.En bedenk dat je een bevoorrecht mens bent om dit allemaal te mogen beleven.
    Welkom thuis.
    P.S. Een jong biggetje op peuzelen is lekker en zielig tegelijk, maar..niet te versmaden. oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 53277

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: