Costa Rica - Pura Vida - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Costa Rica - Pura Vida - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Costa Rica - Pura Vida

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Juli 2015 | Costa Rica, Liberia

Ha! Daar komt mijn website weer eens tevoorschijn! Nadat hij 2 jaar lang heeft kunnen verstoffen, wordt het nu wel tijd voor een nieuw verslag, want ik ben weer lekker op reis!!
Heerlijk om alle spullen weer te kunnen pakken en in mijn backpack te proppen, op zoek naar avontuur!

De start van onze reis was niet optimaal, we hebben 2x ontzettend moeten haasten voor onze vluchten, de eerste keer was het onze eigen schuld, maar de 2e keer hadden we gewoon een hele krappe overstap. We waren gelukkig snel genoeg, maar helaas had onze bagage de overstap niet gehaald en zaten we in San Jose zonder onze backpacks... Gelukkig hadden we geleerd van de vorige keer dat mijn bagage er niet was, dus de broodnodige spullen hadden we bij de hand. Een dag later kwam onze bagage, gelukkig maar, want we wilden geen dag langer blijven in de hoofdstad van Costa Rica, daar was nou echt niks te beleven...

Zodra we onze spullen hadden, namen we de bus naar Monteverde NP. Wouw, wat was het daar mooi! De natuur was er prachtig en werkelijk alles was groen! Groener dan groen (het werd ons helaas snel duidelijk hoe dat kwam... maar dat volgt later).
Monique en ik besloten om de volgende dag gelijk een van de topexcursies van Costa Rica te doen, namelijk een canopy/zip-line (boomtoppen)tour. In Zuid-Afrika had ik zoiets al eerder gedaan, maar dat was echt peanuts vergeleken met de tour hier.
Met metalen kabels en katrollen was het mogelijk om van boomtop naar boomtop te slingeren. De toppen werden alleen steeds hoger en de afstanden werden steeds langer. Op een gegeven moment gingen we niet meer van boomtop naar boomtop, maar van bergtop naar bergtop! Hoog dat het was! En lang dat de afstanden werden! De langste zip-line was bijna 1.6km lang!
In het begin ging het allemaal nog zittend, later werd het "superman-style", je zat vast aan je billen en zo bungelde je horizontaal boven de afgrond. Best spannend om je liggend, met je gezicht naar beneden, over te geven aan de zip-line!
Aan het eind van de tour kon je ook nog ala Tarzan van een brug af springen, ik was ondertussen al zo over mijn grenzen heen gegaan dat dat er ook nog wel bij kon. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit zou bungeejumpen, maar dit was toch een beetje anders en zooooo gaaf om te doen, wat een dag, wat een ervaringen en wat een adrenaline.

Behalve de Canopy Tour was er in Monteverde nog zoveel meer te doen. Zo hebben we een wandeling gemaakt door een orchideeëntuin, wat echt heel bijzonder was. De tarantula die opeens plotseling voor onze voeten op het pad liep, maakte het nog specialer, wat een schrik was dat, wat een monster!
Ook heb ik een prachtige wandeling gemaakt door het Monteverde National Park en Monique en ik hebben nog een Night Walk gedaan door het bos, op zoek naar wildlife. En wildlife hebben we gevonden, toekans, een slang, nog 2 tarantula's en 2 luiaarden. Heel bijzonder dus. Alleen jammer dat we de hele avond in de stromende stromende stromende regen hebben gelopen.

Man man man, wat kan het hier hard regenen. Zelfs voor het regenseizoen viel het me tegen. Maar ik begrijp daardoor wel waarom het hier zo ontzettend groen is... Maar wat blijkt, zelfs voor het regenseizoen is het hier extreem slecht weer. Het schijnt dat de hele oostkust (de caribische kust) kampt met wateroverlast en overstromingen.
Daar ging ons reisschema... Onze route ging langs de Caribische kust naar Panama en dan naar de westkust. Maar dat ging nu dus mooi niet door. Ik baalde er behoorlijk van, maar al snel besloten we om "maar" naar de westkust te gaan, daar was het namelijk wel mooi weer (en goed warm ook, maar ik zeur niet hoor ;) ).
In Manuel Antonio hebben we het National Park bezocht, het is een klein maar mooi park dat vooral beroemd is om z'n stranden. Mooi was het zeker en we hebben behoorlijk wat dieren gezien (wasberen, apen en een luiaard), maar het was jammer dat er zo ontzettend veel toeristen waren. Het leek meer op een optocht dan een hike door een beschermd natuurgebied. Er liepen zelfs mensen met kinderwagens... Niet helemaal waar wij op zaten te wachten... Dus na 2 dagen strand besloten we om weer het binnenland in te gaan. Dit keer naar een droger en een minder toeristisch gebied.

We hadden een mooie maar afgelegen lodge geboekt in het Rincon de la Vieja NP. De lodge lag zelfs zo afgelegen dat onze taxi hem niet kon vinden. We zijn zeker 2 uur lang verdwaald geweest in het NP terwijl we over weggetjes reden die eigenlijk geen weggetjes waren, laat staan geschikt voor een klein busje... Ik had nog een broodje in mijn tas zitten, maar die heb ik niet opgegeten totdat ik zeker wist dat we de nacht niet door zouden brengen in het busje in de middle of nowhere... :p Maar gelukkig kwam het goed, de lodge lag werkelijk prachtig en vanuit de lodge boekten we een excursie de natuur in (al hadden we er al behoorlijk wat van gezien tijdens de taxirit :p ) Onder leiding van een gids hebben we een stukje van het park te voet en te paard verkend. We kwamen langs watervallen, langs bubbelende modderbaden en als laatste langs een hotwaterpool waarin we konden chillen. En het mooie was dat er verder geen toerist te bekennen was :D

Genieten dus!

Veel liefs,

Tessa

PS: het gaat me hier niet lukken om foto's te plaatsen, dus ehhh, gebruik jullie verbeelding, of ehh google ;)

• 17 Juli 2015 - 08:22

Ab:

Het belangrijkste is dat jullie genieten en gezien je verhaal komt dat helemaal goed. Veel plezier nog.

• 17 Juli 2015 - 08:25

Annemarie:

Meer, meer, meer!

• 17 Juli 2015 - 08:46

Frank:

Mooi geschreven Tess! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt

• 17 Juli 2015 - 09:40

Rita:

Wauw! Die Canopy Tour klinkt echt zo vet! Hopelijk hebben jullie nu beter weer in nicaragua. Mij kunnen jullie kwa kleur tocH al niet meer inhalen...

• 17 Juli 2015 - 10:13

Margareth:

Wat heerlijk weer om je reisverhalen te lezen! Dank je wel Tess. Het spat er vanaf dat jullie genieten. Top. Nog veel plezier en kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    Xxx

• 17 Juli 2015 - 18:31

Patrick:

Je kan mooi schrijven Tessa. Geniet, ondanks de regen.