Kleurig Nicaragua - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Kleurig Nicaragua - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Kleurig Nicaragua

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Juli 2015 | Nicaragua, San Juan del Sur

Omdat ons reisschema vanwege de overstomingen totaal overhoop lag, wisten Monique en ik even niet precies wat we nou wilden gaan zien, doen en ervaren. Gelukkig bleven er nog genoeg leuke bestemmingen over, maar kiezen was lastig.Omdat Panama vanwege het slechte weer ook niet door kon gaan, besloten we om naar Nicaragua te gaan.
Het land zelf schijnt een stuk goedkoper (en een stuk armer) te zijn dan Costa Rica, dus dat scheelde weer. Ook hadden we gehoord dat de stad Granada zeer de moeite waard zou zijn.

Vanaf onze afgelegen lodge in Rincon de la Vieja begonnen we de reis naar "ons" volgende land :) Na een lange hobbelweg (dit keer zonder te verdwalen) kwamen we aan in de stad waar we de bus konden nemen tot aan de grens. Niet normaal hoe warm het was in de bus!! Eerlijk waar, in no time waren we helemaal bezweet.. Gelukkig zorgden de open ramen voor verkoeling (mits de bus niet stil stond dan).
Toen we bij de grens aankwamen, werden we letterlijk alle kanten opgestuurd, nergens was er een bordje met instructies te bekennen, nee hoor, we moesten het maar uitzoeken... Hier betalen, daar met een betaalbewijsje naartoe, wachten op het formele gedeelte om vervolgens in de zengende hitte ongeveer een kilometer te lopen door niemandsland met onze backpacks.
Aan de andere kant van de grens was het precies hetzelfde verhaal, betalen, nog meer formulieren, bonnetjes en betaalbewijsjes etc. En lang dat het allemaal duurde!
Nou heb ik toch behoorlijk wat grensovergangen meegemaakt, maar dit sloeg echt alles...

Omdat het ons niet lukte om geld uit het pinautomaat te krijgen, hadden we amper cash geld op zak, een verkoelend drankje of een lunch kon er helaas echt niet vanaf. Gelukkig hadden we nog een flesje lauw water, wat koekjes en wat chips, dus we zijn niet van de honger en dorst omgekomen ;)

Na alle grensformaliteiten waren we behoorlijk opgelucht, we moesten alleen nog op zoek naar een bus naar Granada.
Dat was dus ook nog een hele ervaring. Stel je voor: een hele oude bus, bagage op het dak, plakkerige nepleren bankjes, heel veel mensen, verkopers in en om de bus (geen geld voor een koude cola :( ) hitte (lees: zweet) nog meer mensen en niemand die Engels scheen te spreken. Eerlijk waar, alsof we in een film beland waren. Ik miste alleen nog wat kooien met pluimvee om het plaatje compleet te maken!
Op een gegeven moment werden we bijna letterlijk de bus uitgegooid. We zouden op onze bestemming zijn, maar dat kon echt nog niet. Het bleek inderdaad niet de juiste plek te zijn en we moesten dus weer snel instappen. De bus reed al half weg, maar gelukkig konden we nog snel via de achteringang de bus in, we werden meer geduwd dan dat we zelf instapten, maar goed, we zaten weer in de bus :)
Na een reis van zo'n 7 uur waren we dolblij toen we bij ons hostel aankwamen. Er hingen overal hangmatten, waarin het, met een koude cola :) , echt even heerlijk bijkomen was.
Hoewel het niet echt een fijne reis was, zijn we wel weer een paar ervaringen rijker! En, we waren in Nicaragua!

Al he gedoe om hier te komen bleek zeker de moeite waard te zijn, wat is Granada een leuk plaatsje!

Het stadje bestaat uit allemaal koloniale gebouwen, leuke straatjes, parkjes, winkeltjes, restaurantjes, barretjes en kerkjes. Heerlijk om er rond te lopen, het was niet nodig om er echt wat te doen, het was al super om er "gewoon" te zijn!
Het lijkt wel alsof het in Granada verboden is om 2 huizen naast elkaar dezelfde kleur te geven. Werkelijk ieder huis heeft een andere kleur en dan heb ik het niet over wit en aardetinten, nee, KLEUR! Felgroen, felrood, felgeel, felblauw, roze, koraal, groen met paars, turquoise. Alle kleuren, alle tinten en alle combinaties kwamen voorbij. Zo leuk!

Behalve hangen in barretjes, in restaurantjes en in winkeltjes, hebben we natuurlijk ook nog een paar excursies gedaan.

Zo hebben we met een bootje op Lake Nicaragua gevaren, een meer zo groot dat het eerder op een zee lijkt. In het meer liggen honderden piepkleine eilandjes, ontstaan door vulkaanuitbarstingen. Deze eilandjes zijn te koop en het was echt leuk om te kijken naar al die leuke huisjes die op die eilandjes gebouwd waren.
Hoe leuk het idee van het hebben van een eigen eiland ook klinkt, ik zou niet in Nicaragua willen wonen hoor ;)
Een van de eilandjes is "geschonken" aan een aantal aapjes dat ooit als huisdier gehouden werd. Nu chillen deze aapjes op hun eigen eilandje terwijl ze wachten op boten vol toeristen (zoals wij) die ze komen voeren. Een jong aapje sprong op onze boot en plofte gelijk op mijn schoot, wachtend op fruit, zooooo schattig!!

De volgende dag hadden we een excursie geboekt naar de Masaya vulkaan. Ik wilde hier heel graag naartoe omdat het er mogelijk was om lava te zien, hoe vet zou dat zijn?!?
Net voordat we opgehaald werden, begon het helaas keihard te regenen en het hield niet meer op... Wat bleek, de hele vulkaan was gehuld in een enorme wolk. Dus in plaats van een diepe krater te zien, vol kratermeren, lava en giftige gassen (waar we voor op moesten passen), konden we niet verder dan een meter kijken... Geen lava dus...
Wel konden we nog een grot in. Op een of andere manier kom ik tijdens het reizen altijd in een grot terecht terwijl het niet echt mijn ding is, maar... het was er wel droog!! :) ik was nog nooit in een lavagrot geweest en de kleine vleermuizen die er vlogen, maakten het best leuk!
Later hebben we ook een tijdje bij een grotopening gewacht op een stroom vleermuizen die naar buiten zou komen vliegen. We hebben 20minuten staan wachten in de stromende regen, maar volgens mij hadden de vleermuizen ook niet echt zin om in dit weer naar buiten te gaan. Uiteindelijk vlogen er gelukkig wel een paar naar buiten.
Van onze gids mocht ik een klein stukje de grot in om zo te ervaren hoe het was om die beesten echt rakelings langs je te zien, te horen en te voelen vliegen. Monique zat een klein stukje achter mij. Doodleuk zei ik: Het zou toch wat zijn als er hier een tarantula zou zitten! Nou, zei Monique heel droog, er zit er hier echt een... Ik begon natuurlijk te lachen, tot het bleek dat Monique helemaal geen grapje maakte en ik het monster ook zag!!!! Omg!!
Nou ik was klaar met die vleermuizen/grottenexcursie ook :p pfff!

Na een paar leuke dagen in Granada zijn we naar het kustplaatsje San Juan del Sur gegaan. We hadden dit keer een kamer op een resort geboekt, even een paar dagen vakantie vieren. Want reizen en vakantie vieren is toch echt iets heel anders...
Het was heerlijk om een paar dagen te chillen aan het zwembad, om lekkere cocktails te drinken en om te genieten van het mooie weer op het strand.

We moesten natuurlijk ook weer opladen voor de reis terug naar Costa Rica (grensformaliteiten pff) en we hadden nu mooi de tijd om onze trip naar Miami voor te bereiden, want daar gaan we na Costa Rica en Nicaragua naartoe!

De tijd vliegt echt, we blijven genieten en we hebben nog een paar hele leuke dagen voor de boeg :D

Veel liefs,

Tessa

• 23 Juli 2015 - 09:45

Thea:

Wow, wat fijn dat je de "spreekwoordelijke pen" weer hebt opgepakt. Geniet van jouw verhaal! :-)
    X thee

• 24 Juli 2015 - 12:03

Betty:

Hoi, wat een belevenissen, zit echt te genieten van je reisverslag, jammer dat er geen videofilmpje bij zit, had het wel willen zien jullie busreis!! Geniet lekker verder, en hou ons op de hoogte, dikke knuffel