Mora mora - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Mora mora - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Mora mora

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Augustus 2016 | Madagascar, Ranomafana

De lijfspreuk van alle inwoners van Madagascar: rustig aan! Nou, dat bevalt me wel! En hoewel ook de reisleider zegt: "It's not a holiday, it's a trip", blijft dit natuurlijk wel een soort van (actieve) vakantie!

Na de cultuurshock (voornamelijk vanwege de armoede) en nadat onze bagage gelukkig aangekomen was, gingen we verder met de reis.
Al snel kwamen we in Anja Park, een park waar voornamelijk ringstaartmaki's leven. Wat een leuke, mooie, grappige en fotogenieke dieren zijn dat zeg!

De dag erna gingen we naar het Isalo NP, omdat er over Madagascar in het algemeen weinig informatie te vinden is, had ik geen idee wat ik hiervan kon verwachten...
Maar wouw, het was er zo verschrikkelijk mooi! Het eerste gedeelte was droog en rotsachtig, moeilijk te omschrijven, maar het wordt vergeleken met de Amerikaanse staat Arizona, hoge rotsen in een dorre omgeving. Echt prachtig, we klommen op rotsen en hadden een prachtig uitzicht over het gebied! De maki's die af en toe voorbij kwamen springen, maakten het natuurlijk nog leuker.
Uiteindelijk zouden we bij een natural pool aankomen, ik kon mij niet voorstellen dat er in dit dorre landschap een paradijsje zou liggen, maar daar had ik mij mooi in vergist! In een soort kloof kletterde een waterval naar beneden en toen wij er naar beneden keken, zagen we een wit zandstrand omringd door palmbomen en varens, echt fantastisch zo mooi! Uiteraard konden we er zwemmen! Echt echt echt te gek!
Na deze verfrissende duik liepen we over een droge (en hete) vlakte met een prachtig uitzicht over de bergen.
Bij de lunchplaats zaten verschillende soorten lemuren (halfapen) en na de lunch was er nog een optionele wandeling verder het park in.
Ook dit deel was ontzettend mooi en zo anders dan de vorige wandeling. We liepen door een smalle kloof waar ook een riviertje doorheen liep, een echt pad was er niet, het was meer een soort geklauter over uitgehakte rotsen. Overal waren kleine watervalletjes en er groeiden ontzettend veel planten. Ook waren er meerdere plekjes waar we konden zwemmen, helemaal leuk. Op de terugweg was er ook nog een optie om naar een waterval te gaan, nou we waren al zover gekomen, dat kon er ook nog wel bij. Om bij de waterval te komen, moesten we nog een stuk omhoog lopen en daarna nog een stukje zwemmen in ijskoud water, maar dat was het echt waard!
Ik zeg het niet vaak, maar Isalo NP is een van de mooiste plekken waar ik ooit ben geweest, wat een indrukwekkende en gevarieerde natuur! 100% genieten!

Na Isalo vertrokken we naar het droge zuiden van het eiland. Wat voor armoede we onderweg tegenkwamen was echt schrijnend! Het is er zo droog dat er amper wat groeit, alle bomen zijn gekapt om op te stoken... Het resultaat: droge vlaktes zover het oog reikt... En dan de dorpjes, houten/rieten kleine hutjes met mensen die wat proberen te laten groeien op het droge land, mensen die slepen met jerrycans water langs de enige geasfalteerde weg en kinderen met van die opgezette hongerbuikjes... Ik vond het erg heftig om te zien...

En dan was het nog heftiger om vervolgens aan te komen in een mooi hotel aan het strand... Met cocktails en heerlijke maaltijden in overvloed...
Dat was voor ons weer echt genieten!

Ondertussen zijn we na een aantal lange reisdagen aangekomen in Ranomafana. De afstanden die we afleggen zijn niet ontzettend groot, maar vanwege de slechte wegen doen we er wel erg lang over (zo leggen we vandaag zo'n 135km af en daar doen we ongeveer 4 uur over).

Sinds de animatiefilm Madagascar is uitgekomen heeft de overheid van Madagascar wel besloten om het land wat toegankelijker te maken voor toeristen. Dat houdt in dat de wegen naar sommige nationale parken verbeterd zijn. Maar nog steeds staat het toerisme hier overduidelijk in de kinderschoenen.
Hoewel het land wel steeds meer inkomsten haalt uit toerisme is alles nog heel puur... Al vraag ik mij dan af hoe lang dat nog zo blijft...

Maar goed, ik zit nu dus in Ranomafana, een klein dorpje dat in het regenwoud ligt. Weer zo'n heerlijk contrast na het droge zuiden, maar mooi is het hier zeker! Alles is groen!
Eergisteravond zijn we op zoek gegaan naar de muislemuur (serieus haast zo groot als een hamster) en naar kameleons. Echt heel gaaf!
En gisteren hebben we ook door het regenwoud gelopen, op zoek naar lemuren. Uiteindelijk hebben we toch weer 4soorten kunnen spotten!

De wandeling die we zouden doen zou mora mora zijn, rustig aan zodat we konden genieten van de omgeving. Maar we waren het park nog niet binnen of de gids kreeg een telefoontje, de gouden bamboe lemuur was gespot! Als een gek ging de gids ervandoor en wij erachteraan, hoppa van het pad af, dwars door de bushbush, op zoek naar deze halfapen! Ik sputterde nog wat tegen: pfff mora mora... Maar goed, we hadden 2 opties: of mora mora en deze lemuren missen of malakkalakka en deze lemuren zien...

MALAKKA-LAKKA!

Liefs tessa

• 10 Augustus 2016 - 15:41

Oma Zus:

halloTessa, je verslagen, samen met Anneke gelezen. Kind, dit is toch niet normaal meer, wat een armoede.
    Kan je moeder al die klauterpartijen wat bijbenen? Lijkt me enorm interessant om mee te beleven maar toch
    roept het veel vragen bij je op, wat zeuren wij dan toch heel wat af en maken overal problemen van.
    Hoop later meer van je te horen en hoop dat jullie in goede gezondheid weer terug komen.
    groetjes en bemoediging: oma Zus.

• 14 Augustus 2016 - 11:53

Monique :

Tes, wat klinkt het weer gaaf allemaal. Zoals je alles omschrijft ben ik echt heel benieuwd naar alle foto's. Geniet er nog van