Away with the Fairies - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Away with the Fairies - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Away with the Fairies

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

22 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zo, daar ben ik weer met een nieuw verhaaltje. Zoals altijd weet ik niet waar ik moet beginnen, er is alweer zoveel gebeurd!

Stage was ook deze week weer hartstikke leuk, ik heb heel veel les gegeven, in Engels én Afrikaans. Niet dat ik het allebei zo goed spreek, vooral Afrikaans is erg lastig, maar de boodschap komt aan! Het Engels spreken gaat trouwens steeds beter, echt lekker dat ik er nu niet meer bij na hoef te denken!

Dinsdag, op een gewone stagedag, kwamen Sharon en ik aan op onze stage in onze gewone zomerkleding. Het was redelijk fris, maar goed dat is het vaker, een meestal wordt het dan heel warm. Maar vandaag dus niet. Iedereen op Westering had dikke truien, lange broeken en fleece-vesten aan. Vandaag was het namelijk slechts 17 graden met een ijskoude wind. Iedereen was de hele dag aan het rillen en eerlijk waar, het was ook echt heel heel koud! Veel kouder dan dit wordt het hier in de winter niet vaak. Iedereen begon gelijk over de winter te praten en dat die misschien al begonnen was. Daar schrok ik wel van, want ik ben nog echt niet bruin… Gelukkig was het weer na 2 dagen alweer een stuk beter.
Wel raar, vergeleken met Nederland is 17 graden vast heerlijk! Volgens mij ga ik het heel koud krijgen als ik weer terug ben…

Donderdagavond was er een dansoptreden in een township, met een hele groep Khaya-studenten zijn we hier heen geweest. Ik heb het al eerder gezegd, maar het is echt waar, die Zuid-Afrikanen kunnen dansen! Het was een optreden van kinderen en jongeren en het was heel erg leuk om te zien. Ze hadden trommels en fluitjes, echt heel gaaf!

Vrijdagochtend zijn Sharon en ik eerst nog even snel langs onze stage gegaan, ze hebben altijd een weekafsluiting op vrijdag en dit keer moest mijn stagebegeleidster de presentatie en ik had haar geholpen dus ik wilde wel even zien hoe iedereen daarop reageerde! Ze had een PowerPoint gemaakt met allemaal foto’s van de leerkrachten. Die foto’s had ik allemaal gemaakt onder het mom van ‘mijn essay blabla’ en iedereen liet dat natuurlijk toe. En nu opeens zagen ze hun foto mega-groot op een scherm. En natuurlijk keken ze allemaal mij aan! Oh wat heb ik gelachen!

Gelijk daarna zijn Sharon en ik doorgereden naar het kantoor van Khaya, om 9 uur moesten we verzamelen om met z’n allen naar Hogsback te gaan. In dit dorpje is de schrijver van Lord of the Rings geboren en ik wist al dat het hele dorpje in teken van sprookjes zou staan dus dat leek mij wel heel erg leuk.

Na 3,5 uur rijden kwamen we aan in Hogsback, wat een prachtig dorpje. Inderdaad helemaal in teken van sprookjes / fantasy. Alle gebouwen en gebieden hadden bekende namen zoals ‘Rivendell, Middle Earth en Camelot’. Het dorpje ligt hoog op een berg in het bos. Heel mooi! Onze backpackers heette ‘Away with the Fairies’ Hoe leuk klinkt dat al! De ligging was al onwijs mooi. Ik deelde een huisje met Sharon, Mariët en Sarah (uit Zweden), omdat wij een groepje van 4 waren kregen we ons eigen cottage in plaats van een gedeelde slaapzaal. Ons huisje heette ‘The Hobbit’ en het was super schattig. Het was heel klein, kleine deurtjes, kleine raampjes en op de muren waren allemaal elfjes en fantasie-figuren getekend.

Na een lekkere lunch gingen we op pad voor onze eerste wandeling hier. Het was niet zo ver, maar het bracht ons bij een prachtige waterval. We liepen door de natuur en langs kleine stroompjes en het was heel mooi allemaal. En dan de waterval, heel gaaf! Er was een heel klein steil paadje die je naar de top van de waterval bracht, natuurlijk gingen Mariet en ik daarvoor. Op onze slippers zijn we naar boven geklommen! Je moest je echt aan takken naar boven trekken enzo, heel erg leuk. Bovenop was het natuurlijk ook heel mooi. We stonden gewoon bovenaan een waterval!
Vele foto’s later was het weer tijd om naar beneden te klauteren en daarna hebben we nog even heerlijk gerelaxed bij onze backpackers.
’s Avonds heb ik eerlijk waar de mooiste sterrenhemel ooit gezien, geen steelpannetje hier, maar wel het Zuiderkruis. We zagen de Melkweg heel duidelijk en een prachtige vallende ster. Omdat het zo koud was, besloten we een kampvuur te maken. Met onze telefoontjes als zaklampen zijn we de bosjes ingegaan om hout te halen! Dat is weer eens wat anders dan van die kant en klare zakken in de supermarkt! Dit is natuurlijk veel leuker!

De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan om te gaan hiken. Sarah, Mariet, Yvonne, Maaike en ik hadden een hike van 3 a 4 uitgekozen, maar we hebben er 7 uur over gedaan. Niet omdat we verdwaald waren ofzo, maar omdat het gewoon zo verschrikkelijk mooi was dat we overal van wilden genieten! Aapjes en de mooiste tropische vogels bevonden zich boven ons!
Van de ene waterval zijn we naar de andere gelopen. Alhoewel, vaak was het geen lopen, maar klimmen, springen, laten glijden en dergelijke. Ik heb nog nooit in mijn leven zulke mooie natuur gezien, onze weg ging echt door de bossen en door de hele sprookjes-sfeer in het dorpje zou je echt bijna dwergjes en elfjes verwachten.
Onze bestemming was de Madonna en Child-Waterfall, ik had hier al wel van gehoord, maar we wisten echt niet wat we konden verwachten. Maar WOUW! Echt een enorme waterval! Het water was ijs- en ijskoud, maar toch heb ik even onder de waterval gestaan, dat is echt iets dat ik altijd al eens heb willen doen en nu had ik de kans!
Bij deze waterval hebben we genoten van onze lunch en de prachtige natuur. Na nog een paar hele steile paden zijn we weer bij onze backpackers aangekomen. Wat een heerlijke dag was dit. ’s Avonds hebben we weer bij een kampvuur gezeten, maar iedereen was toch wel redelijk moe na zo’n inspannende dag!

De volgende ochtend was het tijd voor het abseilen, iets dat ik nooit in mijn leven gewild heb, maarja bijna iedereen ging. Ik dacht dat ik dit ook wel durfde, helemaal na die treetoptour van vorige week. Maar toen ik bovenaan de Madonna en Child-Waterfall stond, in mijn abseil-outfit, vond ik het echt niet grappig meer! Het was zooo hoog! En iedereen om mij heen was helemaal in een opgewekte stemming, maar ik voelde mij eigelijk niet zo lekker meer… Ik heb hier zelfs na 7 weken weer mijn eerste nagel afgebeten! Dat moesten we toch maar niet hebben! Nadat ik iets van drie kwartier boven aan de waterval heb gestaan (en heb genoten van het zeer mooie uitzicht!!!) besloot ik om toch maar niet te gaan. Meteen na die beslissing voelde ik mij een stuk beter en ben ik lekker een heel eind naar beneden gelopen om te kijken hoe de anderen het ervan af brachten, er zaten gelukkig nog meer mensen die niet gingen.
Nog steeds heb ik geen spijt van mijn beslissing, ooit wil ik zoiets wel doen, maar voorlopig nog maar even niet! Wel was het heel gaaf om boven op die waterval te staan!

Dit was echt weer een heerlijke week en helemaal een geweldig weekend. Ik denk dat ik Hogsback (tot nu toe) de mooiste plaats van Zuid-Afrika vind. De sfeer, de backpackerslodge, de natuur en de watervallen natuurlijk!

Komende week is alweer mijn laatste weekje hier in Port Elizabeth. Woensdag is mijn laatste stagedag, Echt allemaal dingen waar ik nog even echt niet aan wil denken… Maar goed, aan de andere kant heb ik natuurlijk ook hartstikke zin in de komende weken!
Ik denk dat er volgende week nog wel een nieuw verhaal komt, maar daarna moet ik nog maar even kijken hoe het allemaal gaat! :)

Veel liefs,
Tessa

PS: No Dionne, you're wrong muhaha :P

  • 23 Maart 2009 - 10:12

    Annemarie:

    leuk, leuk, leuk :)
    ik wordt steeds meer jalours! hihi.
    veel plezier!

  • 23 Maart 2009 - 11:46

    Mom:

    Wat ben jij groot geworden!!!!!!!

  • 23 Maart 2009 - 12:48

    Mom:

    Je past niet meer door de deur!!!!!!

  • 23 Maart 2009 - 13:29

    Anouk:

    Prachtige foto's en een leuk verhaal! :-)
    Nu: intens genieten van je laatste 'werkdagen' Tessie!

    XXX Nouk

  • 23 Maart 2009 - 13:53

    Monique:

    Tes!
    is het woensdag al je laatste stage dag :O.
    Geniet er dan nog maar van. En wat een leuk verhaal weer, je weet wel hoe je mensen jaloers krijgt haha. Nou veel plezier nog en tot over 3 weken ongeveer :D

    XxX
    Monique

  • 23 Maart 2009 - 14:11

    Oma Zus.:

    Lieve Tess.
    weer erg genoten van je belevenissen.De volgende keer ga ik met je abseilen hoor,dus nog even geduld. Met mijn omvang en richtingsgevoel kan je niks gebeuren, we wachten dan gewoon af wat het lot beslist.
    Het lijkt allemaal zo sprookjesachtig, dat is voor ons in dit kikkerlandje bijna niet te bevatten, maar wij hebben gelukkig andere leuke dingen:de huidige crisis, vliegtuigen die bijna zomaar op je dak kunnen landen,een regering die grappige bezuinigingen uitbroedt.
    Ook niet te versmaden, alles op zijn tijd.
    Ja, je tijd schiet alweer op daarginds, maar je herinneringen en fotobeelden neem je mee naar huis en blijven je hele levenlang opgeborgen, dat kan niemand je afnemen.Je oma in Appelscha is 80 jaar geworden, je ziet de tijd staat hier ook niet stil.Hopend dat je nog een fijne laatste week mag beleven laat ik het hier bij,uit mijn raam zie ik een heuse waterval voorbij trekken, wat een natuurschoon, als je het maar wilt zien!!!
    een dikke kus van oma Zus.

  • 23 Maart 2009 - 18:07

    Margareth:

    Ik wil, ik wil, ik wil ook naar Zuid-Afrika! Ben niet een beetje jaloers?!
    Pffffff, word in ieder geval wel iedere keer erg blij van je verhalen, toch een beetje daar voor een moment. En zoals je oma Zus al meldde, ook wij hadden een prachtige waterval vandaag. Niets te klagen dus.
    Dikke knuffel en veel liefs

  • 25 Maart 2009 - 14:51

    Anneke:

    Hoi Tes, wat kinderachtig dat je niet durfde abseilen !!!Nee hoor meisje dat vind ik helemaal niet vreemd !!!! Zulke hoogtes dat lijkt mij ook niets !!! Of er moet opeens een leeuw op je af komen stormen, dan heb je geen keus toch !!!! Die dansshow lijkt mij echt leuk ! Dan zie je pas wat echt dansen is !!! Souplese !!! Dan voel je je echt pas een stijve plank, dat hadden wij in Cuba, die Cubanen die kunnen er ook wat van !!! Schitterend om naar te kijken !!! Verschillende culturen is echt heel boeiend !!! De wereld is nog heel groot Tess!!! Dit is pas het begin !!! hihi !!!
    Geniet,wij genieten vandaag van een schitterde hagelval !!! Veel liefs !!!! Anneke en van de jongens !!!

  • 30 Maart 2009 - 14:53

    Chantal:

    Jeetje, je bent gegroeid hihi!
    Geniet nog even van je laatste paar weekjes!!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 53287

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: