Ek is hier - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Ek is hier - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Ek is hier

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

19 April 2009 | Nederland, Beverwijk

Hallo allemaal,

Ik hoor jullie denken: ‘Huh, je bent toch alweer in Nederland?!?’
Ja dat klopt, maar ik kreeg meerdere malen het verzoek of ik nog een verhaaltje wilde schrijven over mijn laatste week in het prachtige Zuid-Afrika.
Dus bij deze, om al mijn trouwe lezers en fans tevreden te houden ;)

Mijn vorige stukje had ik heel snel in Plettenberg Bay getypt. De hike die we daar hebben gedaan was echt geweldig. Het gebied waar wij liepen, heette Robberg, de naam zegt natuurlijk al genoeg, het staat bekend om zijn robben / zeehonden. En natuurlijk hebben we deze ook gezien. De hele omgeving was prachtig, soms smalle rotspaden, soms paadjes door bosjes en soms stukken over het strand en het laatste stuk bestond uit klimmen, klimmen en klimmen. Lekker avontuurlijk dus. Het eerste stuk ging over hele smalle rotspaadjes en Sharon liep voorop. Op een gegeven moment hoorde ik een keihard gesis. Ik schrok mij natuurlijk een ongeluk en keek meteen rond. Ongeveer 1,5 meter voor mij lag een slang op het pad. Hij keek niet echt blij en ik ben er maar heeeel snel voorbij gestapt. Sharon had het hele beest niet eens gezien! De hele tijd wilde ik graag een slang zien en juist nu ik het niet had verwacht, lag er een op ons pad. (Yes, toch nog een gezien! & Brrr wegwezen)
De volgende ochtend zijn we extra vroeg opgestaan om de zonsopgang te bekijken. We zaten op een prachtige plek, uitzicht over de zee en aan de overkant van de baai waren prachtige bergen. De hele lucht gloeide rood en de groep dolfijnen die voorbij kwam zwemmen, maakte het plaatje compleet!

Daarna was het tijd om verder te rijden, eerst naar Oudtshoorn, bekend om zijn struisvogelboerderijen, hier was net een of ander beroemd festival aan de gang, dus dat was erg gezellig. Daarna zijn we de Cangoo Caves ingeweest, zeer beroemd en erg mooi, het was alleen een beetje jammer dat onze groep uit meer dan 100 man bestond. Dat verpest de mysterieuze grotten-sfeer behoorlijk. Maar alsnog was het erg mooi!

Onze eindbestemming van die dag was Montagu, een best onbekend dorpje. Ze hadden ons verteld dat dit vanaf Oudtshoorn nog 2 uur rijden was, dus we zouden mooi voor het donker aankomen. Dat moest ook echt wel, want het was een pas door de bergen en dat is natuurlijk niet verlicht. Nadat ik een uur gereden had, kwamen we een bordje tegen, Montagu 180km. Zoals gewoonlijk klopte er weer eens niets van de informatie die we gekregen hadden. Sharon ging achter het stuur zitten en we hebben als een gek gereden, echt een race tegen de zon!
We hebben een hele mooie zonsondergang gezien en net toen het donker begon te worden, kwamen wij aan. Echt heel goed!
In Montagu zaten we in een huisje van een vriend van mij en we hebben er niet heel veel gedaan, ja hotsprings bezocht, maar die vielen erg tegen.
Maar Montagu is echt een prachtig en rustig dorpje, ik vermoed dat dit dorpje 100 jaar geleden precies hetzelfde was. Hier is de voertaal nog echt Afrikaans, allemaal ‘Kaap-Hollandse huizen’, Nederlandse straatnamen en dan met uitzicht op enorme bergen.

Na Montagu op naar Stellenbosch, het wijngebied van Zuid-Afrika. Natuurlijk moest ik hier heen, alleen al om mijn vader jaloers te maken (sorry pap, ek het die wyntjies baie geniet!) Dit is ook dé studentenstad van Zuid-Afrika, dus wij hadden een paar gezellige avondjes gepland staan, helaas was het schoolvakantie en waren alle studenten naar het festival in Oudtshoorn. De stad was dus behoorlijk leeg. Overdag hebben we een wijntour gedaan en hebben we bij verschillende wijnboerderijen wijn geproefd. Oa een Chocolate &
Wine Experience bij Waterford Estate, een prachtig landgoed met lekkere wijnen én chocola!

Na Stellenbosch was het eindelijk tijd voor Kaapstad. Hier moesten we helaas onze prachtige auto weer inleveren. In 12 dagen hebben we 2600 km afgelegd.
In Kaapstad hebben we veel gelopen en van de stad gezien. Natuurlijk zijn we de Tafelberg opgeweest, we wilden hem eerst gaan beklimmen, maar na al onze hikes waren we erachter gekomen dat een 1100meter hoge berg beklimmen misschien niet zo’n slim idee was. Dus met de kabelbaan naar boven, daar met een gids mee geweest die ons vanalles vertelde over de omgeving en over planten. En daarna zijn we naar beneden gelopen. Nouja, gelopen… Het pad was echt heel erg steil en we moesten veel klimmen. Een paar dagen later voelden wij dit nog in onze benen, maar dit hadden we echt niet willen missen.
Sharon is naar Robben Eiland geweest, maar dit had ik 2 jaar geleden al gedaan en het is niet iets om 2keer te doen, dus toen heb ik met witte haaien gezwommen.
Shark Cage Diving, echt een aanrader, ik heb gewoon in het water gelegen met menseneters! In een kooi weliswaar, maar alsnog. Ik vind ze prachtig maar ook angstaanjagend, je ziet ze niet aankomen en dan ineens zijn ze er! Vanuit het niets!

En na 6 dagen genieten in Kaapstad was het toch echt weer tijd om richting Nederland te gaan. Over de 25-uur lange vliegreis wil ik het niet hebben. Ik heb 25 uur lang naar mijn Afrikaanse muziek geluisterd.

En dan ben je weer in Nederland…
Leuk om iedereen weer te zien natuurlijk, heerlijk om al mijn verhalen te kunnen vertellen, om alle foto’s te laten zien en om souvenirtjes uit te delen. Ik heb me ondertussen alweer misselijk gegeten aan drop, het huis staat vol tulpen en ook kroketten en frikandellen heb ik weer gehad. Allemaal helemaal niet gemist, maar wel erg lekker!

Gisteren heb ik voor het eerst weer auto gereden, na 11 weken links rijden, zag ik hier best tegen op. Alles is anders, stuur aan de verkeerde kant, schakelen met de andere hand, rotondes andersom, stoplichten staan op een andere plek en ál die fietsers en brommers!
Sowieso zijn er hier veel meer verkeersregels, in Zuid-Afrika is er één belangrijke regel, degene die het eerst aankomt, heeft voorrang! Op ieder gelijkwaardig kruispunt staan stopborden en de auto die het eerst stopt, mag ook als eerste rijden. Daarna degene die dan het eerst gestopt was enz. Het is echt een soort spelletje, want als het druk is, moet je goed weten na wie jij moet gaan.
In het begin vond ik dit een belachelijke regel, maar het werkt echt!
Maar het is hier allemaal goed gegaan hoor, ik wilde alleen aan de verkeerde kant instappen…

Ik heb al veel vragen gehad over mijn volgende 'grote' reis, wat zal mijn volgende bestemming zijn? Haha ben ik al thuis?!
Zuid-Afrika misschien weer? Ik kom er zeker weten terug, vir my is hierdie land baie besonder, maar of ik er gelijk al weer heen zal gaan?
Er zijn nog zoveel andere plaatsen.
Ik heb van mijn oom en tante een spaarpot gekregen, en inderdaad, eerst maar weer veel werken en mijn school afmaken en daarna kijk ik wel weer verder!
Ik heb nu in ieder geval een geweldige tijd gehad waar ik met veel plezier (en met wat heimwee) aan terug kan denken!

Lieve mensen,
Bedankt voor alle leuke reacties, ik heb erg genoten van mijn tijd hier, maar het is nog leuker om alle ervaringen te delen en te weten dat het thuisfront zo meeleeft!

Ik zie jullie vast allemaal heel snel weer!

Veel liefs,
Tessa

PS: I love Africa!!!!!!!!

:D

  • 20 April 2009 - 06:20

    Thea:

    2e poging. Goed dat je weer hebt gereden!Die heimwee zalnog weleven blijven. De heimwee naar jou verhalen heb ik ook. Leuk dat je er nog een schreef. Kun je niet aan eenboek beginnen? Ik denk dat je het kan. Joeri had trouwens een 8,5 voor zijn spinnenspreekbeurt. De spin uit Z-A vond iedereen wel heel bijzonder. Gelukkig heb je nog steeds mooi weer, zodat je rustig kunt aklimatiseren. groetjes en tot gauw. Thea

  • 20 April 2009 - 09:44

    Rianne:

    Heej Tessiej!

    Leuk om te lezen wat je de laatste 2 weken hebt gedaan! KLinkt allemaal super! en je zal vast wel weer wennen om thuis te zijn! je kan in ieder geval heel veel ijsjes eten bij de heinis;) eet er ook maar 1 namens mij haha

    Liefs

  • 21 April 2009 - 19:08

    Oma Zus.:

    Hallo Tess
    Mijn reactie is wat laatvanwege een overlijden en een daarop volgende begrafenis. Dat hoort ook bij het leven hè.
    Wat een vreemd idee om je te schrijven terwijl je alweer thuis bent. Met veel plezier heb ik je belevenissen gevolgd, ik zal ze echt missen. Je schrijft boeiend en levensecht, je houdt de lezers in je greep, goed hoor.
    Nu ben je weer thuis en zult wel moeite hebben om het dagelijkse leventje weer op te pakken.Gelukkig helpt het weer een handje. je bent nog zo lekker jong en gezond, je kunt nog zoveel ondernemen.
    Heel erg bedankt dat je ons hebt mee laten genieten van je onvergetelijke reis naar je geliefd Afrika.

    Tot ziens, je oude grootmoeder, doei!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 53290

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: