Chasing cheetahs - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Chasing cheetahs - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Chasing cheetahs

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Daar lig ik dan, weer eens veel te laat in mijn bed. Maar het is onmogelijk om nu vroeg te gaan slapen. Vandaag was het echt qua weer de mooiste dag tot nu toe, na stage zijn Sharon en ik lekker naar het strand gegaan en maar bakken, heerlijk. Maar nu… We hebben ’s avonds wel veel slecht weer, maar dit slaat alles! Storm!! Al uren lang is er een harde wind, veel regen en onweer. Vooral het afgelopen uur, iedere 10 seconden een flits (heb het geteld) en wat later een knal. En zoals ik net al zei, daar lig ik dan, in mijn bed, onder mijn dakraam, kijkend naar de ene flits na de andere. Echt prachtig!

De tijd hier gaat supersnel, ik zit alweer op de helft van mijn stage, alle weekenden zijn volgepland en er is nog zoveel meer dat ik nog wil doen! 10 weken Zuid-Afrika is echt niet genoeg! Maar de tijd die we hier hebben, besteden we goed.

Afgelopen donderdag zijn we weer naar het weeshuis gegaan. Leuk om te zien dat de kinderen nu al anders op ons reageren, ze weten wie we zijn en dat we er voor hen zijn. Twee jongens in het tehuis kunnen niet naar school, ze zitten hier tijdelijk en ze vervelen zich natuurlijk te pletter. Beiden kunnen ze nauwelijks lezen en Engels spreken is ook een probleem. Sharon en ik hebben met hen wat educatieve spellen gedaan, Engelse kleuren leren, letterspelletjes, alfabet en korte woordjes maken. We kunnen ze niet heel veel leren, maar alles is beter dan niets, ze verdoen hun tijd anders gewoon! Later kwamen de andere kinderen ook thuis en omdat het zo ontzettend heet was, hebben we waterspelletjes gedaan. Het is moeilijk om te beschrijven hoe het is, maar het is echt leuk om lekker met die kinderen te spelen!

En dan… de verklaring van mijn titel: Chasing cheetahs!
Dit weekend was onze eerste trip van Khaya, en wat voor trip. De naam was al Mystery Trip en het had iets te maken met cheetahs.
Met een enorme truck zijn we zaterdagochtend vertrokken naar de middle of nowhere. Eerlijk waar, ik heb geen idee waar we zaten, het was meer dan 2 uur rijden, waarvan iets van 1,5 uur zandpad was zonder dat je ook maar een huisje tegenkwam. Het enige leven dat we zagen was af en toe een grote schildpad!
De truck schudde alle kanten op en even stilzitten was er niet bij, daar hebben we natuurlijk erg om gelachen! Maar we zijn er allemaal heelhuids uitgekomen!

Bij een oude boerderij stapten we uit om daarna onze tentjes op te zetten. We waren bij een project dat roofdieren opvangt die als huisdieren gehouden zijn of gewoon erg tam zijn. Ze hadden allerlei dieren, hyena’s, een soort lynxen, african wildcats en nog wat dieren waar ik de naam niet van weet. Én natuurlijk de cheetahs! Hier worden de dieren getraind om weer wild te worden, zodat ze uiteindelijk weer uitgezet kunnen worden.
Een paar vrijwilligers namen ons mee langs de kooien (stuk groter dan in Artis hoor) en ze vertelden vanalles over die dieren. Maar zodra ik een cheetah zie, kan ik niet meer naar een verhaal luisteren hoor, wat zijn het toch een prachtige beesten. Ik heb de hele tijd foto’s gemaakt en op een gegeven moment kwam Jaques naar mij toe, ook een vrijwilliger daar en hij zei dat ik de cheetah wel mocht aaien. Ik stak mijn hand door de tralies en de cheetah kwam naar mij toe en begon mijn hand te likken! Wouw! Voor de nieuwsgierigen onder ons, de tong van een cheetah is heel ruw, net schuurpapier. Dit omdat hij dan de vacht van zijn prooi eraf kan schuren. Als hij je te lang likt, schuurt hij ook je huid eraf.

’s Avonds was een braai en een feestje bij de boerderij en dat was supergezellig! En dan moet je terug naar je tent, in de middle of nowhere en niemand die eraan gedacht had om een zaklamp mee te nemen! Gelukkig geeft een mobiel in die duisternis meer licht dan dat je zou zeggen.

Na een zwaar beroerde nacht mochten we er om 6 uur gelukkig weer uit. Tijd om met de cheetahs op jacht te gaan!!
Met 13 personen, 2 gidsen en 2 cheetahs gingen we op pad. Echt gaaf om naast een cheetah te lopen. De kans was heel klein dat ze wat zouden vangen, hun slagingspercentage is namelijk maar 20%. We liepen over heuvels, door bosjes, half kruipend onder enorme acacia’s (stekels!) en over vlaktes. Maar na ongeveer 3 kwartier zagen we in de verte een groep beesten lopen. Toen werd het spannend. De cheetahs keken, werden onrustig en sprintten ervandoor! De snelste landdieren ter wereld, 112km per uur, en dat rent vlak voor je neus. Ik zag veel stof, rennende dieren en toen niks meer. We liepen dichterbij… vol spanning! Had hij wat gevangen?

En ja hoor, de eerste cheetah had een springbok te pakken, hij was nog niet helemaal dood en we zagen hoe de cheetah zijn keel dichtkneep. En toen… cheetah nummer 2, ook met een prooi. Een enorme blesbok! Wat een mazzel, 2 cheetahs, 2 prooien!
Ze mochten er een beetje van eten, maar niet alles want na het eten zijn ze niet meer van plan om te bewegen. Dus wij, nouja de anderen, sleepten de dieren mee terug naar het kamp. Iedereen was nog steeds helemaal onder de indruk van het spektakel!

Bij het kamp aangekomen, kregen de cheetahs de springbok weer om verder op te eten en de blesbok werd naar de schuur gebracht. Daar werd hij helemaal ontleed en in stukjes gehakt. Iedereen mocht helpen en we hebben uitgebreid les gehad over de anatomie van het lichaam. Het is natuurlijk wat anders dan een mensenlichaam, maar we hebben dezelfde organen. Ik heb een long vastgehouden, het was nog warm en het was zoveel zachter dan dat je zou verwachten…!
Daarna hebben de meesten geholpen met het vlees in hapklare stukken te snijden voor de andere dieren, ik ook. Nooit gedacht dat ik dat zou doen… Maar ach, je bent in Afrika en dit zal je niet vaker meemaken!

Er was nog een andere groep die ook met een cheetah op jacht ging, maar zij hadden helaas minder geluk gehad, ze waren 4 uur weggeweest en hadden wel een sprint gezien, maar niets gevangen. Maar de sprint is natuurlijk al geweldig.
Nadat iedereen heerlijk gerelaxed had en daarna alles opgeruimd hadden, was het weer tijd om te gaan. Hup de hobbeltruck in en druk napratend over de geweldige ervaringen!
We zijn gewoon met cheetahs op jacht gegaan!!

Zo dit was mijn langste stuk tot nu toe :)

Liefs,
Tessa

  • 03 Maart 2009 - 05:25

    Tessa:

    Wow tess zo vet gewoon zo dicht bij die beesten en ze doen je niks... haha dat lijkt me echt bizar! Nog heel veel plezier de tweede helft!!
    Xoxo
    Dionne

  • 03 Maart 2009 - 06:16

    Annemarie:

    HOE VET!!!!! :D WOUW.

  • 03 Maart 2009 - 06:18

    Annemarie:

    he, dat was niet de bedoeling, ik denk dat ik een beetje te fanatiek op enter drukte, maar mn berichtje was nog helemaal niet af :| haha.. maar goed, echt gaaaf gewoon! op discovery zit ik al met mn mond open voor de tv met zoiets, laat staan als je het in het echt ziet. jaja.. nouja, ik kijk uit naar je volgende verhalen,. ga ik nog even je foto's kijken en dan snel naar de les ;)
    liefs!

  • 03 Maart 2009 - 10:57

    Monique:

    WOW TES :D
    Hoe gaaf allemaal. Je maakt echt veel mee daar en dan ben je nu pas op de helft ;). Met nog zoveel leuke tripjes in het vooruitzicht, waar ik nog niks over mocht weten, maar die ook uitermate interessant zullen zijn :P. Als je er maar weer genoeg foto's van maakt. Die foto's met die cheetahs zijn echt gaaf namelijk. Nou geniet van de rest van de weken en tot je volgende verhaal.

    XxX
    Monique

  • 03 Maart 2009 - 11:44

    Anouk:

    Wauw, Tess! Wat een gaaf verhaal weer! Ik vind de foto's erbij heel erg leuk, want zo kan ik mij een betere voorstelling maken van wat je daar allemaal mee maakt! Hoe staat het met jullie gezondheid? Hopelijk geen gekke dingen?
    Betreft MSN.... :$.... Hihihi. Ik zal eens kijken of ik de knop 'aanmelden' nog kan vinden, hihihi!
    Is de storm inmiddels gaan liggen? Nou, have fun en genietse!

    Groetjes aan Sharon!
    XXX

  • 03 Maart 2009 - 13:53

    Oma Zus.:

    Allemachtig,wat weer een wederwaardigheden heb je meegemaakt.Als je hier straks in Nederland niet zo snel meer aan de bak komt kun je altijd nog voor slager solliciteren.Ik moet eerlijk zeggen ik kan me jou niet kappend met een slagersmes in warm geitenvlees voorstellen, handen onder het bloed, bloedspetters op je neus en voorhoofd!!maar wat een enormiteiten beleef je toch,daar kun je je hele leven wel op teren.Dat onweer is mooi om te zien en te horen maar ook wel angstaanjagend en indrukwekkend. Prachtige wilde dieren, niet te vatten dat je daar het ene ogenblik tam naast loopt en even later lopen ze naast je met een prooi in hun bek. Mochten jullie dat wel aanraken, lieten ze dat zomaar toe?Fijn dat jullie die weeskinderen toch nog iets konden bijbrengen, al is het maar spelenderwijs. Het stormt en onweert hier niet maar het regent wel, enorm saai weer. Ii zie een cyperse kat in de tuin, ik doe even mijn ogen dicht, en waarachtig ik zie een cheetah!! tessa, het allerbeste maar weer met je leventje daaren tot horens.
    Een grote lik van mjin tong(nog ruwerdan van een cheetah) Oma.

  • 03 Maart 2009 - 15:34

    Mom:

    Geweldig Tess,
    You're so lucky!!!!!!
    Gelukkig is de jarenlange straftraining van je vader om koepeltenten op te zetten je nu tot nut geweest. Of kon je daarom niet goed slapen? Of was het de gedachte aan 'beestjes" in je slaapzak?

  • 03 Maart 2009 - 17:58

    Thea:

    Jemmmiiig,Tessa, wat een geweldig verhaal. En wat ongelooflijk stoer ben je toch weer. Weer iets om in je rugzak mee naar huis te nemen. Als je weer in NL bent, zal ik een kip voor je kopen. Kan je plukken en ontleden. Ik geniet enorm van je verhalen en je foto's.Dank je wel dat je ons zo laat meeleven! Dikke kus, Thea

  • 03 Maart 2009 - 20:07

    Anneke:

    Hoi Tess !!! Wat schitterend zeg op jacht met 2 cheetahs, wauw dat is echt niet te geloven en zo tam !!! prachtig !!!! Ik lees al je hebt het geweldig naar je zin en wat goed dat je de 2 jongens hebt geholpen in het weeshuis !!! Ook een hele mooie ervaring, je verstaat elkaar nauwelijks en toch probeer je er iets positiefs van te maken, super hoor !!! Veel plezier verder en pas goed op jezelf he !!!! Liefs Anneke en van Juan,Nando en Chendo natuurlijk. Die vinden de cheetahs helemaal geweldig !!!!

  • 03 Maart 2009 - 20:47

    Moniek:

    Echt zo cool! Van zo dichtbij ook allemaal! Echt super vet! :D

  • 05 Maart 2009 - 09:53

    Chantal:

    Waaaauw Tes!
    Ge-wel-dig verhaal weer! En die cheeta's was een prachtbeesten!!

    Nou wel weer jammer dat je die beesten vermoord zag worden maar tja dat is eigenlijk ook wel weer tof!

    Moppie ik spreek je!!

  • 08 Maart 2009 - 20:23

    Jeannette:

    Hoi Tessa
    Net jos zijn site gezien leuke foto van jullie beide.Wat een mooie beleving hebben jullie daar,ziet er allemaal heel relax"s uit.Ook al moet jij nog wel werken de vrije tijd wordt ook goed besteed.Je maakt genoeg mee zo te lezen op je site geniet maar lekker dikke knuffels jeannette xxxxx uit noorwijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 53402

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: