No hablo Espanol... - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu No hablo Espanol... - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

No hablo Espanol...

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

20 Juli 2013 | Argentinië, Salta

Toen ik thuis mijn reis een beetje aan het plannen was, was het niet mijn bedoeling om lang in Argentinië te blijven. Ik wilde graag naar Buenos Aires en daarna eigenlijk wel zo snel mogelijk richting Brazilië. Op aanraden van een Argentijn ben ik hier wat langer gebleven en daar ben ik hartstikke blij mee. Wat een land!

De natuur is prachtig, de mensen zijn aardig en Argentinië is een van de veiligste landen in Zuid-Amerika om te reizen. Wat natuurlijk een heerlijk idee is, ik voel me hier ook echt veilig, maar ik vind het ook heel bijzonder, aangezien er "pas" geleden verschrikkelijke dingen gebeurd zijn.

Tot 2001 hoorde Argentinië niet bij de derdewereldlanden, maar in 2001 klapte de gehele economie in elkaar. De rijkere mensen (die natuurlijk verstand hadden van financiën) zagen dit aankomen en haalden al hun geld van de bank. Tegen de tijd dat de andere mensen door hadden wat er gebeurde, waren de banken failliet en konden de mensen naar hun geld fluiten.
Een Argentijn vertelde me dat er een nieuwe valuta op de markt kwam, om de mensen toch wat uit te kunnen betalen. Maar na een half jaar werd dit "geld" nergens meer geaccepteerd en hadden de mensen helemaal niets meer... De enige manier waarop mensen nog aan eten en spullen konden komen, was door te ruilen. En dat in 2001!
Sindsdien leeft zeker 1/3 van de bevolking onder de armoedegrens en dat is overal te zien.

Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat de mensen zo vriendelijk zijn en dat Argentinië nog zo veilig is dan... Zouden de mensen niet hartstikke boos en verbitterd moeten zijn? Maar dan, heeft dat wel zin? De mensen zijn verder gegaan met hun leven, alleen een paar flinke stappen terug...

Ondertussen zit ik nu in Salta, volgens een Argentijn die ik in het vliegtuig had ontmoet, de mooiste plaats van Argentinië. George uit Engeland wilde hier ook graag toe en ondertussen reizen we al een week samen.

Om van Buenos Aires naar Salta te gaan, moesten we 20 uur met de bus. Nu wordt er in Argentinië heel veel met de bus gereisd en daarom is er ontzettend veel keus in het soort bussen. Volgens George moesten we "cama" reizen, iets duurder, maar zeer comfortabel. Nou comfortabel was het zeker, nog nooit in mijn leven heb ik zo luxe gereisd!
We hadden enorme stoelen, met rugleuningen die bijna helemaal plat konden en met een voetenbank. Ook werd er tijdens de reis eten en drinken geserveerd, net als in een vliegtuig. Geniaal! Al voelde ik me eigenlijk wel de slechtste backpacker aller tijden (alweer hihi), ik heb me toch van de busreis genoten! 20 Uur reizen was bijna te kort!

Om alle luxe een beetje goed te maken, besloten we om in Salta geen dure taxi te nemen, maar om een heel stuk te lopen met al onze spullen en om daarna een locale bus te nemen naar ons hostel. We hebben gekozen voor een hostel buiten de stad, nou, in-the-middle-of-nowhere it is! Maar zo mooi! Het hostel bestaat uit een grote gezamelijke ruimte met een buitenzwembad met daaromheen allemaal kleine huisjes met een eigen badkamer. Waar je ook kijkt, je kijkt uit op enorme bergen. En als je goed luistert, hoor je koeien, straathonden en af en toe een kraaiende haan.

Toen we aankwamen werd er net vlees op de bbq gegooid en konden we gelijk aanschuiven, wat een ontvangst! Hier kan ik wel aan wennen. Het enige nadeel van het leven op het platteland: insecten... Het is gelukkig winter dus dat scheelt, maar toen ik in bed wilde stappen, kroop er een spin uit mijn bed, niet heel groot, maar ook zeker niet klein... Na een uitgebreide inspectie zat er ook nog een sprinkhaan op het randje van mijn bed... Maar alsnog slaap ik hier prima hoor!

Salta is inderdaad een mooie stad, behoorlijk toeristisch, maar je ziet weinig tot geen Europeanen, ik ben deze reis zelfs nog geen Nederlander tegengekomen!

Eergisteren hebben George en ik een bustour gedaan. Er is hier geen Engelstalige tour te boeken, dus na veel wikken en wegen zijn we toch maar voor een tour in het Spaans gegaan. De tour bleek helaas een stuk duurder te zijn dan wij dachten en omdat we daar pas op het laatste moment achterkwamen, moesten we iedere peso die we hadden, bij elkaar schrapen om toch mee te kunnen gaan.

Daar zaten we dan, in een minibusje, te luisteren naar Spaans geratel, met allebei een paar pesos op zak (nog geen €2,- pp)... We vonden het allemaal wel prima, we genoten van de prachtige natuur en van de muziek op onze ipods. We hadden geen idee waarom we om de haverklap moesten uitstappen, maar goed... :) We hebben bijna alleen maar over onverharde wegen gereden, echt door het bijna onbereikbare binnenland van Argentinië, met hier en daar een boerderij of een klein dorpje. Toen we op een gegeven moment stopten in een dorpje met een kleine markt, baalde ik behoorlijk, ze verkochten er prachtige kleden en andere souvenirs... Maar in the middle of nowhere was er natuurlijk geen pinautomaat te vinden...

Later stopten we voor een lunch in het meest troosteloze stadje waar ik ooit geweest ben, hoog in de bergen, dus koud, veel wind, stoffig, armoedig, werkelijk niets moois aan. Daar stopten we om te lunchen... Daar zaten we dan, in een restaurantje, zonder geld... Ik kon me niet voorstellen dat er ergens een pinautomaat was, maar ik besloot het, in mijn beste spaans (pinautomaat hier?) toch te vragen. En jawel hoor!

Nog geen kwartier later zaten we weer in het restaurant, dit keer met een portemonnee vol pesos! We besloten allebei om een stuk lama-vlees te bestellen! Hehe, we hadden vlak daarvoor wilde lama's gezien in de bergen en daarna lag er een stuk lama op ons bord! :) Yumyum!

De tour was echt geweldig, dwars door (of eigenlijk over) bergen, soms gingen we zelfs hoger dan 4000m! Best bizar om dan te ervaren dat ademhalen behoorlijk lastig wordt! We zijn bij de Salinas Grandes (zoutvlaktes) geweest, en ja, het was echt zout (ik heb het natuurlijk even geproefd) en we hebben bergen in alle kleuren gezien (serieus, paarse, groene, rode en gele bergen) en als laatste kwamen we in een heel schattig dorpje met een enorme markt, yes! Wat een ervaringen allemaal weer! :D

Veel liefs,
Tessa

PS: George en ik hebben besloten om de hele reis samen te reizen en we hebben nu bijna de hele route uitgestippeld. We gaan echt (nog meer) geweldige dingen doen en zien!! Yihoeeee!

  • 20 Juli 2013 - 16:18

    Rita:

    Hoi Tess! Had je eerste verhaal ook al gelezen, maar zat toen op het strand, was hier namelijk heerlijk weer. Heb een aardig kleurtje ondertussen. Vond via me mobiel reageren niet echt handig vandaar. Maar erg fijn om te lezen dat je een reismaatje hebt! Toch wel fijn dat je in die gekke landen niet alleen bent. Je verhalen klinken alweer helemaal leuk en ongemerkt ben je al weer 1,5 week weg! Je komt alweer bijna terug :p... Hihi geniet ervan! xxxx

  • 21 Juli 2013 - 05:27

    Thea:

    Wauw,, smullen zeg, van jouw verhaen! Wat beleef je weer mooie avonturen. Koesteren! En gezellig dat je samen reist. En er laatste tip: bundel je verhalen, werk se verder uit, voeg hier en daar wat fixie toe en je eerste boek is klaar. Uitgeven en je hebt een lekker zakcentje voor je volgende reis! Ik ben je eerste klant... xx Thee

  • 21 Juli 2013 - 13:59

    Dionne:

    Tes! wat een super leuk verhaal hihi vet leuk allemaal ben zeer jaloers! geniet lekker van alle bijzonderheden, voor je weer in good ol holland bent. Hier is het weer gelukkig ook mooi dus dat is fijn! en blijf foto's en verhaaltjes posten altijd erg leuk :D
    Xxx

  • 23 Juli 2013 - 12:59

    Oma Jenema :

    Hallo Tessa.
    Wat leef jij tegenwoordig gezellig, het ene moment doodarm en dan opeens ben je weer een stinkende rijkaard. Heerlijk, benijdenswaardig, er zijn geen woorden voor. Dan zie en beleef je ook nog eens waar een simpel mens als ik niet eens van dromen kan, dus, dus, alles prima, dacht ik.
    Knappe man ook, die Engelsman, neem hem maar mee zou ik zeggen, al is de room er dan misschien snel af in het gewone dagelijkse leven. Tessa, geniet er nog maar even goed van en ik hoop je straks weer als een nieuw mens terug te zien, doei.
    Dikke pakkerd van je oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 53377

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: