Brazil! Brazil! - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Brazil! Brazil! - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Brazil! Brazil!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 Juli 2013 | Brazilië, Bonito

Soms wou ik dat het mogelijk was om geuren vast te leggen. Foto´s leggen de beelden vast, maar toch kun je met alleen beelden niet de hele ervaring vastleggen, en de geuren om je heen, maken een groot deel uit van je ervaringen en belevingen.

De afgelopen dagen hebben George en ik ons weer uiterst vermaakt. Ik weet serieus niet waar ik moet beginnen...

Allereerst zijn we naar Puerto Iguazu geweest (Argentinië), de grootste attractie hier behoort tot de 7 wonderen der natuur, namelijk de Iguazu watervallen. Om de grote toeristenmassa voor te zijn, vertrokken wij al vroeg in de ochtend. Eerst wandelden we een stuk door het regenwoud, terwijl ondertussen het donderende geluid van vallend water steeds duidelijker hoorbaar werd.
Niet te geloven wat een watermassa er daar naar beneden valt, enorme watervallen zover het oog reikt, het is niet te beschrijven wat een indruk dat maakt!

In ons hostel hadden we een boottochtje geboekt, zodat we dichter bij de watervallen konden komen. Omdat we als een van de eersten in het park waren, vertrokken we met de eerste boot richting de Falls.
Onze spullen zaten in een waterdichte tas en wij hadden onze regenjassen aan. Een poncho vonden we geldverspilling, hoe nat zou je werkelijk worden? Nou, NAT dus!!
De boot ging letterlijk onder de watervallen door, je kon niet eens kijken, er was alleen maar water... overal water... In onze nek, in onze mouwen en dan heb ik het nog niet eens over onze onbeschermende broeken en gympen, het was niet meer normaal, zo doorweekt waren we. Maar wat een geweldige ervaring!

Toen we druipend uit de boot stapten, stond er een rij toeristen te wachten op dezelfde excursie. Op het moment dat George en ik (als enigen zonder poncho's *zucht*) de boot uitstapten, zag je de ogen van die mensen groter worden. Ze zagen de bui al hangen!!

Het was echt te gek, maar aangezien het hier winter is (en vanwege een extreem koude wind uit Patagonië het hier een stuk kouder is dan normaal), hebben we de rest van de dag rillend door het park gelopen.

De dag erna zijn we met de bus naar Brazilië gegaan. Ook weer bijzonder, want op de vraag: "Wanneer komt de volgende bus?" , kregen we doodleuk het antwoord: "Als de volgende bus komt...". Nou, die bus kwam gelukkig snel, maar bij de grens werden we er als toerist uit geknikkerd en moesten we vervolgens weer wachten op dezelfde bus, die natuurlijk pas kwam, als 'ie kwam...

De volgende dag hebben we de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht, dit keer met poncho! :) Al heeft de poncho er niet voor gezorgd dat we dit keer wel droog bleven, we waren toch zeker droger dan ons vorige bezoek!

Na een geweldige (maar KOUDE) tijd in Iguazu, zijn we naar de Pantanal gegaan. De Pantanal is een enorm natuurgebied, dat voor het spotten van wildlife eigenlijk geschikter is dan de beroemde Amazone. De Pantanal is een enorm water/moerasgebied en de meeste activiteiten die we gedaan hebben, vonden ook plaats in/op/rond het water. En de geuren om ons heen, ik kan het niet beschrijven, zo fris, alleen al met je ogen dicht zitten en gewoon "ademen" was een feestje op zich! En dan met de geluiden van de natuur erbij!

Vooral de hoeveelheid en de veelzijdigheid van de vogels is opvallend. We zagen toekans, rode en blauwe ara's (Yes, daar kwam ik voor!), gieren, ijsvogels, reigers, aalscholvers en nog veel meer. Ook hebben we veel kaaimannen, capibara's, zwijnen en andere zoogdieren gezien.

Hoewel het overdag eindelijk lekker weer was, was het 's avonds en 's nachts nog steeds behoorlijk koud. Toen wij dus hoorden dat we om 4 uur 's middags zouden gaan tuben (drijven) op de rivier, reageerden we niet erg enthousiast... Ten eerste was het water ijskoud, ten tweede zou de zon snel verdwijnen en ten derde... staat de pantanal bekend om zijn rivieren vol kaaimannen (zelf in grote getale gezien...), piranha's en anaconda's. Oh my, wat was dit nou weer voor een belachelijk idee... Maar goed, blijkbaar was het veilig, en hoewel het water echt IJSKOUD was, hebben we de grootste lol gehad, terwijl we ons allemaal met een zwemvest en een noodle met de stroom mee lieten drijven.

Zodra we aan land kwamen en na een hete douche, werden er hengels in onze handen gedrukt met enorme haken en brokken vlees om op piranha's te vissen, in hetzelfde water waar wij net gezwommen hadden!!!! Uiteindelijk bleek het dat het water (helaas?) te koud was voor de piranha's en was er dus geen piranha te bekennen... Wat ik eigenlijk wel weer jammer vond... Maar het was ook wel weer een opluchting.

Ondertussen reist Marie uit Denemarken met ons mee en reizen we vanaf nu dus met z'n 3en, wat hartstikke gezellig is.
We zitten nu in Bonito, waar het overdag heel warm en 's avonds niet meer koud is. We hebben gisteren gesnorkeld in een rivier met het helderste water ooit. En vandaag hebben we een grot bezocht. Verder genieten we enorm van het weer en de gezelligheid met lekker veel hapjes en lekker veel drankjes...

Het leven van een backpacker is mooi!

Veel liefs,
Tessa

PS: Ik ga proberen om wat foto's te plaatsen, maar het internet hier werkt niet echt mee...

• 28 Juli 2013 - 19:56

Dionne:

Tes! wat een super leuk verhaal weer :) ben super jaloers wil ook weer lekker op reis. Geniet van al het moois, voor je het weet sta je weer op schiphol! En ik ben zeer benieuwd naar je foto's!!!
    Xx

• 28 Juli 2013 - 19:57

Sharon:

Wauw wat mooi weer allemaal!! Leuk he dat de watervallen steeds groter blijken te zijn hoe dichterbij je komt en het geluid is ook zo vet, dat zie je niet op de foto! De Pantanal lijkt me ook heel mooi!! Gezellig dat jullie er nog een reisgenootje bij hebben! Veel plezier nog!! xxx

• 28 Juli 2013 - 22:53

Aat,Karin,Ella En Jana:

Hoi Tessa,
    Wat een feest weer om je avonturen te lezen.Wij hebben genoten in de Eifel en genieten nu in het warme Holland van zon en zee.. en van jou (nu wel hele natte en koude) reisverhalen.Veel plezier en avontuur!
    Groet xxx

• 30 Juli 2013 - 11:29

Mariëtte:

Eindelijk je reisverslag gevonden. Leuke ervaringen, leuke foto's. Dat zal aanpassen zijn als je straks weer in Nederland bent. Maar aan je gezicht te zien ben je nu alleen maar aan het genieten! Prima, goed relaxen en onbewust opladen voor ...................................

Mariëtte.

• 30 Juli 2013 - 13:27

Oma Zus:

Hallo Tess en reisgenoten
    Ik ben er stil van wat jullie allemaal meemaken.
    Meer dan de helft zou mij doodsbang maken,maar jullie genieten met volle teugen.
    Dat is heel mooi en getuigt van moed en gevoel voor schoonheid.
    Houdt dat vast en denk er in slechtere tijden aan terug.
    Blijf toch een beetje voorzichtig maar blijf genieten en ruiken.
    Kus, oma.

• 30 Juli 2013 - 16:04

Anneke:

Hoi Tes, George en Marie !!!!

Ojee kaaimannen.....piranha`s ....maar goed dat je er niet één gevangen had !!!! Wat een avontuur...en natuur, prachtig hoor.... mooie Ara`s etc. en niet in een dierentuin maar in het wild !!!!
    Geniet heerlijk met z`n allen !!!
    Xjes Anneke en van de mannen natuurlijk !!!!