Having a blast in NZ - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu Having a blast in NZ - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Tessa Heeringa - WaarBenJij.nu

Having a blast in NZ

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

26 December 2011 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Heey,

Hier weer een berichtje uit Nieuw-Zeeland! Eerlijk waar, wat een prachtig land is dit. We zijn begonnen op het noordereiland en na 2 weken zijn we met de boot naar het zuidereiland gegaan. Volgens de mensen die we onderweg tegenkwamen, zou het zuidereiland veel mooier zijn dan het noordereiland, maar ik kon me dat moeilijk voorstellen omdat het noordereiland al zo mooi is. Maar het is waar, het zuidereiland is inderdaad nog veel mooier! De natuur is hier veel ruiger en ongerepter en bijna overal heb je besneeuwde bergtoppen op de achtergrond.
Zoals nu, we zitten in Wanaka, een niet te groot, maar heel schattig plaatsje aan een enorm meer. Het plaatsje is omringd door besneeuwde bergtoppen, maar de zon schijnt en het is hartstikke warm. Dus we brengen onze (kerst)-dagen door op het strandje van het meer terwijl we genieten van het prachtige panorama.

Helaas hebben we niet alleen maar mooi weer gehad, het heeft bijna een week alleen maar geregend. Zelfs zo hard dat bepaalde delen in Nieuw-Zeeland overstroomd waren. Daar hebben wij gelukkig geen last van gehad. Wij zaten er wel in de buurt. In Nelson is in 1 dag bijna net zoveel regen gevallen als dat er in Londen in een heel jaar valt. Het schijnt dat het er zo hard regende, dat je niet naar buiten kon gaan omdat de regen gewoon pijn deed. Heel bizar! Van de aardbeving hebben we trouwens ook niets gemerkt!

Regen of niet, wij hebben ontzettend veel excursies gedaan. In Wellington (noordereiland) hebben we een Lord of the Rings tour gedaan. Die film was voor mij een van de hoofdredenen om naar Nieuw-Zeeland te gaan, de natuur in die films vond ik zo mooi! En zoals ik al zei, het is hier echt prachtig. Maar die tour heeft ons wel in laten zien hoe nep de filmindustrie eigenlijk is! In veel shots/scenes is er op meerdere plaatsen gefilmd. Vaak speelt een stukje zich af op het noordereiland, maar de bergen van het zuidereiland zijn er achter geplakt en de scene zelf is dan in de studio opgenomen!
Tijdens de tour zaten we in een busje met tv-schermen en terwijl we reden kregen we bepaalde scenes te zien, daarna stapten we uit op de plaats waar die scene opgenomen was. Hoewel ze voor de film bijna alles in het echt gebouwd hebben, is er niets meer van de sets over. Het enige wat er nog was, waren de bomen, de rotsen en de planten die je op de achtergrond in de film ziet. Maar alsnog leuk om te ervaren. De gids maakte het vooral erg grappig, hij had allemaal attributen mee om de scenes een beetje na te spelen. Zo gek als dat je het kan bedenken, hij had het mee. De groep zelf was niet echt in voor dat soort dingen. Maar ik vind drama en toneel juist leuk, het kwam er dus op neer dat Monique en ik onszelf meerdere malen opofferden en de grootste lol hadden om de belachelijke scenes! Op een gegeven moment moesten we zelfs een paard nadoen. Monique was het hoofd, ik was een Black Rider en een ander meisje was het achterwerk. Wij moesten gaan staan op een plaats uit die film en de anderen maakten foto's. Achteraf bleek dat het echt heel erg op de echte scene lijkt, geniaal! Na de tour zijn we langs de studios gereden waar ze nu The Hobbit aan het filmen zijn. Daar kregen we een film te zien over de special effects enzo, echt heel gaaf. Al met al een zeer geslaagde dag!

Een paar dagen terug begaven we ons, om toch een beetje een kerstgevoel te krijgen, letterlijk op glad ijs. We hebben de Franz Josef gletsjer beklommen. We moesten zomerse kleding aantrekken en alle warme spullen mochten we dan lenen van de organisatie. We kregen een enorme rugtas met een dikke broek, een warme jas, een muts en handschoenen. En verder kregen we wollen sokken (bah) en enorme bergschoenen met van die metalen spikes eronder. Ook kregen we een soort ijsbijl. Een heel pakket dus! Uiteindelijk hebben we alle warme kleding niet eens nodig gehad, want het bleek zo'n 25 graden op de gletsjer te zijn! Zo warm dus dat je bijna zou vergeten dat je op een enorme berg ijs loopt. Met de schoenen was het ook helemaal niet glad, maar zodra je je hand ergens neerzette, werd je er wel weer aan herinnerd dat je je op ijs begaf, hoe koud!
De gids liep vooraan met een enorme hakbijl en hij hakte het pad voor ons uit. Echt ontzettend gaaf! De gletsjer was ontzettend mooi, overal om ons heen waren enorme ijsrotsen en de kleuren varieerden van wit tot aan prachtig ijsblauw! Ook waren er veel watervallen met ijskoud smeltwater dat je gewoon kon drinken! Op sommige stukjes was het pad zo smal dat je er alleen een voet kon plaatsen. De rest van je lichaam moest je dus door het ijs door persen, echt heerlijk als je alleen een shortje en een hemdje aanhebt! :)
De gletsjertocht is een van de gaafste tochten die ik ooit gemaakt heb, zo anders dan anders, echt super!!

We zijn nu ongeveer op de helft van onze reis door Nieuw-Zeeland. Over een paar dagen gaan we naar Queenstown om daar Oud&Nieuw te vieren en daarna gaan we langs de oostkust weer langzaam aan terug naar Auckland. Maar eerst nog even lekker een paar dagen relaxen in het prachtige Wanaka!

Ik hoop dat jullie allemaal hele fijne kerstdagen hebben gehad, wel raar om weer van huis te zijn met Kerst! Maar gelukkig heb ik veel familieleden even op skype gezien. Ik heb trouwens een klein laptopje gekocht, ik dacht dat ik wel 10 maanden zonder computer zou kunnen, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Dus ehhh, als je me wilt spreken, stuur een email (ik zal terug mailen ;)) of wat nog leuker is, download skype en dan kunnen we gratis videobellen :)

Fijne jaarwisseling allemaal!!!!

xxxxxx en veel liefs,
Tessa

  • 26 December 2011 - 09:14

    Aat Karin Ella Jana:

    Wat een toneeltalent! En het lijkt in de verte nog echt op een paard! En dan nog gekker in korte broek een gletchertour; geweldig!
    Fijn dat we (een beetje) mogen mee genieten en erg leuk om je te zien (lachen) en horen op skype. Veel plezier daar, fijne jaarwisseling en we kijken uit naar het volgende verslag!

  • 26 December 2011 - 11:43

    Anouk:

    Hé Hola!
    Hier weer eens een berichtje uit het Castricumse! Mooi verhaal weer en... Wat ben ik jaloers op die LOTR excursie. Echt jammer dat ze niets hebben laten staan.... Hoe gaaf zou het zijn als je een Hobbithol zou kunnen betreden (of er zelfs een nachtje slapen!!!). Ik denk dat ze zichzelf hiermee in de vingers hebben gesneden. Aan de andere kant: zo blijft het ook magisch....En... Onbereikbaar! Ik kan niet wachten tot de film: 'de Hobbit' uit is (er komen zelfs 2 delen).
    Supermooi die gletsjer!!! Ooooh daar droom ik echt van om een keer op zo'n enorme ijsschots te kunnen lopen. Die kleuren zijn ook zo prachtig (en jouw sokken ook! :-P).
    Bizar dat het weer op sommige plekken zo slecht geweest is. Ik ben blij voor jullie dat het zonnetje (weer) schijnt. Dat doet het overigens hier ook! 2e Kerstdag zónder sneeuw, maar mét zon! :-) Over kerst gesproken: MERRY X MAS, ladies!
    Nou, ik hoop dat jullie nog heel veel moois zullen beleven!

    Dikke kus!
    Nouk XXX

  • 28 December 2011 - 18:23

    Ank Esselman:

    Hoi Tessa,

    Je hebt gelijk hoor, het zuidereiland is mooier! Ik ben een beetje (nou ja, een béétje?) jaloers op jullie.
    Ik wil je een bijzondere jaarwisseling wensen, want voor de kerstwensen ben ik te laat.
    Ik blijf je volgen..............
    Ank

  • 28 December 2011 - 20:51

    Rianne:

    Heej Tessatje!

    Wat heb je weer gave dingen meegemaakt :D heel mooi daar! Ik krijg nu van jou, moniek en maaike jaloersmakende mooie foto's en verhalen hmmz... :P
    Heel veel plezier nog en lekker genieten!
    Kuss
    ps: kan/ga je daar ook oliebollen eten?? :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

__________________________________________________________________________________________ *Hello world! Here I am* __________________________________________________________________________________________

Actief sinds 02 Okt. 2008
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 53357

Voorgaande reizen:

06 April 2024 - 13 April 2024

Colombia

30 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Madagascar

04 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Costa Rica

10 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zuid-Amerika

26 April 2012 - 16 September 2012

Vakantiewerk belgië

30 Oktober 2011 - 16 April 2012

Around the world

07 December 2010 - 31 December 2010

Terug naar Zuid-Afrika

08 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Backpacken in Thailand

29 Januari 2009 - 15 April 2009

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: